Dit is de nieuwe Audi A8!

Beloofd is beloofd. Het doek van de nieuwe A8 moest er af, en dit is het resultaat. Het nieuwe vlaggenschip trakteert

Beloofd is beloofd. Het doek van de nieuwe A8 moest er af, en dit is het resultaat. Het nieuwe vlaggenschip trakteert op een vers design, bijzondere comfort en veiligheidsinnovaties en zuinigere motoren met achttrapsautomaat. In april 2010 komt-ie op de markt, prijzen starten bij 113.900 euro.

De nieuwe A8 straalt onmiskenbaar de merkidentiteit uit, met dynamische en sierlijke lijnen en de kenmerkende neus met single frame grille. Ook heeft de nieuwe A8 – die nu 5.14 meter lang is en een 10 centimeter langere wielbasis heeft - koplampunits met geïntegreerde dagrijverlichting; geheel volgens traditie heeft het binnenwerk met LED’s zijn eigen vorm. Daarin zijn ook de mistlampen geïntegreerd, die nu als all-weatherverlichting door het leven gaan. Op de plaats waar zich normaal de mistlampen bevinden, zijn namelijk de radarsensors van de optionele adaptieve cruise control ondergebracht. Naar keuze wordt het dimlicht door Xenon Plus of volledige LED-verlichting verzorgd. Continuous headlight range control zorgt voor optimale verlichting zonder daarbij de tegenliggers te verblinden. Standaard staat de A8 op 18 inch lichtmetaal.

Loungen

In het interieur hebben de designers hun uiterste best gedaan een riante lounge te creëren. Hierbij zijn de voorstoelen standaard 12-voudig elektrisch verstelbaar. Sport- en geventileerde exemplaren met massagefunctie staat op de optielijst. Om de sfeer te verhogen is de LED-sfeerverlichting in diverse kleuren in te stelle. Verder heeft Audi opnieuw een brede middentunnel toegepast, maar kiest als eerste in de A8 voor een dashboardlandschap dat scherper van snit is. Bovendien is het klokkencluster opnieuw ingedeeld en staan de wijzernaalden verticaal in ruste. Bovendien is het bedieningsgemak verder verbeterd door het nieuwe MMI-systeem met 8 inch TFT-scherm. Het is in drie zones verdeeld, waarbij de optionele touchpad de bediening nog eenvoudiger maakt. Je kunt dan met je vinger er letters of cijfers opschrijven! Met een druk op de knop kan de motor worden gestart, een contactsleutel behoort tot het verleden. De inhoud van de kofferruimte bedraagt 510 liter - voldoende voor vier complete golfsets, zo heeft Audi bepaald. De kofferklep opent automatisch na een druk op de knop van de afstandsbediening.

V8 met C-label

Het motorpalet maakt bij de nieuwe A8 opnieuw een stap vooruit, met meer kracht en efficiëntie. Bij de marktintroductie in april 2010 zijn er twee motoren beschikbaar. Als eerste de 4.2 FSI V8 benzinemotor (372 pk/445 Nm). Daarmee is hij goed voor een sprint van 0-100 km/h in 5,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Maar ook voor gemiddeld 9.5l/100km Euro95. Dat is 13% zuiniger en in ons land goed voor een C-label.

Ook de 4,2-liter V8 TDI is vanaf de marktintroductie leverbaar, en in Audi’s topsedan goed voor 350 pk en liefst 800 Nm. De prestaties zijn van niveau; 0-100 in slechts 5.5 seconden en een top van 250. Bij een gemidddelde rijstijl noteert de achtcilinder echter 7.6l/100km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 199 g/km en daarmee is de Audi A8 4.2 TDI goed voor een C-label.

3.0 TDI in twee varianten, met start-stop

In de loop van 2010 volgt nog een zeer belangrijke motorisering, de 3.0 TDI, dan voorzien van start-stopsysteem. Met een vermogen van 250 pk en 550 NM is hij sterker dan zijn voorganger, de gemiddelde brandstofconsumptie a 6.6l/100 km is eveneens een vooruitgang. Zijn 174 g/km CO2 is goed voor een B-label. Het kan echter nog bescheidener; de 3.0 TDI komt ook in een 204 pk-uitvoering met voorwielaandrijving, de oliestoker consumeert dan slechts 6.0l/100km.

Op de 3.0 TDI 204 pk na zijn alle A8-en voorzien van quattro vierwielaandrijving, optioneel voorzien van een sportdifferentieel (standaard op de topdiesel). Voor elke A8 staat ook een nieuwe achttraps tiptronic transmissie paraat, die door dat extra verzet voor nog meer rust in de cockpit en een lager verbruik kan zorgen. Bijzonder is de koppeling met het navigatiesysteem, waardoor de automaatbak ‘weet’ hoe de route zal zijn (met name de bochten zijn van belang) en zo onnodige schakelacties kan voorkomen. Niet dat je iets van het schakelen zal merken…

Drive select

De A8-bestuurder heeft wel de demperkarakteristiek zelf in de hand; Audi’s drive select is standaard op de nieuwe Audi A8. Dit systeem integreert de adaptive air suspension, de motor en de achttraps transmissie en verdeelt hun karakteristiek over een comfort, automatisch en dynamiek-modus. Het systeem is ook te combineren met Audi dynamic steering, dat nauw samen met het ESP werkt en helpt onder- en overstuur te verminderen. De remmerij is voor een groter deel uit aluminium vervaardigd, goed voor 15 kg gewichtsbesparing.

Het veiligheidsniveau in de nieuwe A8 wordt vergroot met Audi pre sense, dat afhankelijk van de uitvoering samenwerkt met het ESP en de adaptive cruise control, en indien noodzakelijk –wanneer de bestuurder niet op waarschuwingsignalen heeft gereageerd- ook een noodstop uitvoert. Verder heeft de A8 uiteraard ook dodehoek- en rijstrookherkenning beschikbaar. Medio 2010 komt daar nog een indicator voor de maximumsnelheid bij. In de Audi A8 debuteert ook de night vision assistent. Een infraroodcamera ‘kijkt’ daarbij 300 meter vooruit. Een speciale computer zet de informatie hiervan om in beelden die centraal op het dashboard worden weergegeven. Hierbij worden ook voetgangers en dieren herkend. Ook werkt de bochtenverlichting samen met de navigatie, waardoor deze al in werking treedt voordat de bestuurder richting heeft aangegeven.

Luxe en opties

De Audi A8 is standaard voorzien van het Audi sound systeem met een zeskanaals versterker, 10 speakers, een DVD-speler, twee kaartlezers en een dubbele radiotuner. MMI navigatie plus is standaard voorzien van een Audi music interface voor het aansluiten van externe bronnen zoals, USB-memorystick, Apple iPod of videobronnen. Optioneel zijn een tv-tuner, DVD-wisselaar en een digitale radiotuner beschikbaar. Daarbij is hij leverbaar met een Bose Surround Sound System met een digitale versterker, 14 speakers en een vermogen van 600 Watt. De absolute top op audiogebied is het Bang & Olufsen Advanced Sound System met liefst 19 speakers en 2 versterkers (1.400 Watt). Voor de achterpassagiers is een entertainmentsysteem leverbaar met een 20 Gb harddisk, twee memorycard-openingen en twee grote, instelbare (10,2 inch) monitoren.

Een andere hightech optie is de GPRS-module voor datatransmissie. Hiermee kan nieuws, verkeers-, weer- en reisinformatie (via Google) worden verwerkt in de routeplanning. In de loop van 2010 wordt dit aangevuld met een UMTS-module. Daarmee wordt het bijvoorbeeld mogelijk om via Google Earth 3D-satellietbeelden in het navigatiesysteem te gebruiken. Een uitgebreidere variant hiervan maakt volledige internettoegang mogelijk. De Audi wordt daarmee een mobiele WLAN-hotspot voor bijvoorbeeld laptops.

Zoals gebruikelijk bij Audi is ook de nieuwe Audi A8 leverbaar in extra luxueuze Pro Line-uitvoering. Die beschikt standaard over de volgende zaken: lederen bekleding (Valcona), Audi parking system plus, DVD-wisselaar, MMI navigatie plus, vierzone airconditioning, Bose Surround Sound, verwarmbare voorstoelen en achterbank, interieur/exterieur lichtpakket, interieurlijsten van wortelnotenhout en geborsteld aluminium, comfort-armsteun vóór en telefoonvoorbereiding. De meerprijs voor de Pro Line–uitvoering bedraagt € 11.900,- De nieuwe Audi A8 is er ook in Pro Line Plus-uitvoering. Dit model vult dat verder aan met Audi parking system advanced met achteruitrijcamera, comfortstoelen plus, dubbel glas, servosluiting van de portieren, een automatisch bedienbaar kofferdeksel, elektrisch bedienbare zonwering voor achterruit en zijruiten en adaptieve hoofdverlichting. De meerprijs voor de Pro Line Plus-uitvoering bedraagt € 18.900,-

Levering in april

De levering van de nieuwe Audi A8 start in april 2010. Voor de 4.2 FSI-versie is de prijs vastgesteld op 113.900 euro. Dieselbroer 4.2 TDI quattro staat te boek voor 117.500 euro. Deze twee modellen kunnen vanaf medio januari aanstaande worden besteld. De prijzen van de Audi A8-modellen die later in 2010 op de markt verschijnen, zijn nog niet bekend.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.