Bescheiden nieuwkomer - Citroën C-Zero

Daar is-ie dan, de Citroën-versie van de i-Miev, met de naam C-Zero. Logisch, want rijden met deze nog geen drieënhalve

Daar is-ie dan, de Citroën-versie van de i-Miev, met de naam C-Zero. Logisch, want rijden met deze nog geen drieënhalve meter lange elektrische vierzitter is emissievrij.

Mitsubishi lanceerde dit jaar de i-Miev, waarmee de Japanners gestaag de wereld wil veroveren. Peugeot en Citroën doen graag mee en hebben beiden een eigen versie. Bij Citroën wordt dat de C-Zero, voorzien van een 64 pk sterke elektromotor met 180 Nm trekkracht en gekoppeld aan een automaat. De C-Zero maakt gebruik van de nieuwste generatie Lithium-ion accu’s, die een relatief sterke capaciteit hebben en minder ruimte en kilo’s in beslag nemen.

In zes uur is de C-Zero via het reguliere stopcontact weer helemaal opgeladen. Wanneer de C-Zero aan een extern laadstation met een hoger voltage wordt gekoppeld zijn de accu’s na 30 minuten zo’n 80% geladen. Op een volle lading accu’s komt de C-Zero 130 km ver. De topsnelheid bedraagt toevalligerwijs ook 130, snelwegtempo bereiken vanuit stilstand duurt een allezins redelijke 15 tellen.

Overigens zijn de Fransen niet onbekend met elektrische auto’s, al in de jaren 90 zijn bijvoorbeeld de Saxo en Berlingo Electrique (in beperkte schaal) op de markt geweest, totaal goed voor 5500 exemplaren.

De Citroën C-ZERO, zal -naast de Citroën Berlingo First Electrique- vanaf het laatste kwartaal van 2010 verkrijgbaar zijn. Standaard is deze uitgerust met alle gebruikelijke zaken als ABS, ESP, zes airbags, elektrische ramen en airco. Overigens wordt de stap naar hybride-modellen niet vergeten. In 2011 wordt namelijk de DS5 full hybrid gelanceerd, waarover nog het een en ander zullen gaan horen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.