De startlijst van de motoren vermeldt een dertiental deelnemers, terwijl er vorig jaar liefst 33 aan de start verschenen. Dat mocht de pret echter niet drukken. Het regenachtige weer van de dagen voorafgaand aan de Preproloog zorgde weer voor een lekker modderig motorcircuit. Spektakel gegarandeerd! Beetje jammer dat we geen Dakar-motorfietsen aan het werk zagen. Nee, die stonden lekker uit te rusten in de paddock. De motormuizen kwamen -op Richard de Groot na- met een standaard crossmotor in actie. Frans Verhoeven bleek de snelste in Valkenswaard, gevolgd door Hans Jos Liefhebber en Gerben Vruggink.
McRae Enduro 4x2
Bij de auto’s was het helemaal armoe troef. Slechts zeven auto’s verschenen aan de start, waarvan ook nog drie buggy’s, die straks gaan strijden in de nieuwe klasse. De FIA heeft namelijk vanwege -daar heb je hem weer- de financiële crisis een oplossing gezocht om Dakar-enthousiastelingen in deze moeilijk tijden op een relatief betaalbare wijze toch te kunnen laten deelnemen aan Dakar 2010. Het betreft een klasse voor lichtgewicht 4x2’s. McRae heeft daar handig op ingespeeld met de McRae Enduro 4x2. Een buggy met plek voor één persoon, aangedreven door een vloeistofgekoelde Yamaha-motor met CVT-transmissie. De bestuurder hoeft zodoende niet te schakelen. Zowel Tim Coronel, Jurgen van den Goorbergh als Chris leyds staan aan de start van Dakar 2010 in deze buggy. In Valkenswaard was het Van den Goorbergh die met de hoofdprijs bij de auto’s naar huis ging. Tweede werd Tonnie van Deijne in de Mitsubishi Pajero Evolution MPR 13. Erik van Loon heeft de ‘oude’ dienstmakker van Van Deijne op de kop getikt en gaat met deze L200 naar Buenos Aires.
Overuren
Ook bij de trucks minder deelnemers dan vorig jaar, maar zoals altijd kunnen deze woestijnbeulen rekenen op een grote schare fans. Twaalf trucks stonden te ronken op de startgrid in Valkenswaard. Vooral de Ginaf’s van het Ginaf Rally Power-team met een 950 pk en 3.260 Nm sterke 18,0-liter Caterpillar aan boord maakten indruk. Menig autoalarm op de nabij gelegen parkeerplaats draaide overuren vanwege het enorme kabaal dat de trucks produceren. Geweldig! Overigens was Wuf van Ginkel en Marcel van Vliet niet opgewassen tegen de nieuwe Mercedes Axor van Johan Elfrink, die de snelste tijd neerzette. Debutant Jan Lammers had het moeilijk in de truck van Frits van Eerd van het Jumbo-team. Hij kwam al vrij snel vast te zitten op de motorcrossbaan en moest meerdere malen zijn achteruitversnelling inschakelen om de krappe bochten te nemen. Overigens hadden daar meer truckbestuurders ‘last’ van. Op Johan Elfrink en Jan de Rooy na.
Geen mission
Vooral de recessie die tot veel malaise in de transportwereld heeft geleid, speelt voor De Rooy een belangrijke rol in de beslissing om de grote rally’s in Argentinië en Afrika dit jaar te mijden. Jan had nog graag naar Afrika willen gaan (hij reed vorig jaar met Team De Rooy de Africa Race) maar kan zijn kostbare hobby niet verantwoorden tegenover zijn personeel, aangezien in het bedrijf de nodige bezuinigsrondes zijn doorgevoerd. Dat zoon Gerard niet deelneemt aan Dakar 2010 heeft ook te maken met zijn rugblessure, opgelopen tijdens de Silkway Rally. Gerard gaat wel als teammanager naar Argentinië. Hij heeft namelijk zijn nieuwe wedstrijdtruck verhuurd aan Jo Adua, compleet met servicetruck en monteurs. Gerard hoopt daarentegen in 2011 met Team De Rooy zelf weer aan de start te verschijnen. Ook Hans Stacey blijft komend jaar gewoon thuis. De ‘man with a mission’ kwam zonder team te zitten nadat MAN eerder dit jaar de stekker uit het MAN Dakar Team trok. Stacey heeft nog getracht het team over te nemen, maar de onderhandelingen liepen op niets uit. Geen ‘mission’ meer voor de winnaar van Dakar 2007. En dat geldt ook voor Hans Bekx die vorig jaar samen met De Rooy de Africa Race reed.
TurboTwin
De Rooy senior had het zichtbaar moeilijk met zijn afscheid. Voor aanvang van de truckmanche op het Eurocircuit stuurde hij met veel gevoel, doch vol gas zijn wedstrijdtruck van 2009 over de baan, onder luid applaus van het massaal toegestroomde publiek. Wat kan die man rijden zeg! Ook had Jan zijn oude bolides van stal gehaald. Vooral de DAF TurboTwin X1 kon rekenen op grote aandacht. Met twee 11,6-liter grote turbomotoren, goed voor elk ruim 500 pk, bereikte de truck een topsnelheid van boven de 200 km/u. Iedere Dakar-fanaat heeft vast wel eens de legendarische beelden uit 1988 gezien dat Jan in zijn TurboTwin leider in het autoklassement Ari Vatanen passeert. In Valkenswaard maakte de transportondernemer zijn allerlaatste meters in deze TurboTwin en mocht vervolgens uit handen van drie vertegenwoordigers van ASO (Dakar-organisatie) een bijzondere ‘Lifetime Achievement Award’ in ontvangst nemen. Een waardig afscheid van Mister Dakar. Bedankt, Jan!
‘El’ Dakar start op 2 januari 2010 in Buenos Aires en finisht, na ongetwijfeld weer een aantal loodzware etappes door Chili en Argentinië op zondag 17 januari in eveneens Buenos Aires.