Populariteit dieselauto's daalt ten gunste van de hybride

De dieselauto als zakelijk vervoer raakt wat uit de gratie. Uit onderzoek van het RDC blijkt dat het aandeel van de

De dieselauto als zakelijk vervoer raakt wat uit de gratie. Uit onderzoek van het RDC blijkt dat het aandeel van de diesel in het zakelijke segment in twee jaar gedaald is van 51 naar 41%. Daarentegen maakt de hybride auto een flinke opmars, met dank aan fiscale maatregelen.

Het marktaandeel van de hybride auto heeft in de zakelijke markt een enorme groei doorgemaakt. Was dit aandeel in 2007 nog geen half procent in de zakelijke markt, in 2009 is het al 7,7 procent en in de lease is het percentage bijna negen procent. De toename wordt met name gerealiseerd door de drie populaire modellen Toyota Prius, Honda Civic en de Honda Insight. Uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek blijkt dat de fiscale motieven voor ruim 41 procent van de hybride rijders de keuze bepaalden, het milieu volgt op ruime afstand met maar elf procent.

In het zakelijke segment is het marktaandeel van de diesel bij nieuwverkopen met tien procentpunten gedaald van ruim 51 procent in 2007 naar nog geen 41 procent in 2009. De verschuiving in marktaandeel gaat naar vooral naar de hybride auto met ruim zeven procentpunten en in mindere mate naar benzine (drie procentpunten).