Dan naar het moedermerk van Lexus, Toyota. Toyota loopt voorop voor wat betreft de hybride techniek en daarom laat Toyota ons dan ook kennis maken met de FT-HS Hybrid Sports Concept. Een auto die laat zien dat hybride aandrijving en sportiviteit wel degelijk samen kunnen gaan. Het model beschikt over een 3.5 liter V6 en een 650 Volt watergekoelde elektromotor. Deze combinatie zorgt voor een maximum vermogen van 400 pk. Door de lichtgewicht materialen die de auto bezit, is deze in staat om in minder dan vijf seconden de 100 km/h aan te tikken op de snelheidsmeter.
Is de Toyota HSC nog een enigszins reële concept car, de Mazda Ryuga is alleen maar een vingeroefening in design. De enorme vleugeldeuren van de vloeiend gelijnde auto onthullen een prachtig en imposant interieur. Details van het in- of het exterieur van de Ryuga komen we misschien nog ooit tegen op productiemodellen.
De nieuwe Mitsubishi Lancer zullen we wel in deze vorm tegenkomen. Hij is iets korter en breder dan zijn voorganger, staat op het platform van de Outlander en beschikt over een 152 pk tweeliter motor. Het design lijkt nog het meeste op de jongste Evo-versie, ontdaan van zijn spoilers. Maar welke kant het opgaat met de Evo laat Mitsubishi juist weer zien met de Prototype X Concept.
Jaguar pakt ook flink uit met de CX-F. Het concept model laat zien waar Jaguar naar toe wil in de toekomst met de opvolger van de S-type. De achterkant lijkt veel op wat we bij de XK-reeks al zagen, het front is helemaal nieuw en origineel met veel vouwen over de motorkap, slanke lichtunits en een grille met racegaas.
En dan een merk wat eigenlijk alleen maar SUV’s maakt. Jeep. Dit Amerikaanse merk laat ons de Trailhawk zien. De Trailhawk is een conceptversie gebaseerd op de Grand Cherokee met een verlengde wielbasis. Het grootste nieuws vinden we eigenlijk als we de motorkap open doen. Hierin ligt een 215 pk sterke Bluetec motor en dat is…..een diesel.
De vierdeurs cabriolet is al geruime tijd uit het straatbeeld verdwenen, maar als het aan Mercedes-Benz ligt, komt die terug in de vorm van een S-klasse cabriolet, waarvoor het merk inmiddels de typeaanduiding CLC schijnt te hebben vastgelegd. De Ocean Drive geeft een vooruitblik op dit model en indrukwekkend is vooral hoe het mechanisme van de cabrioletkap die enorme lap stof opbergt in de kofferbak.
Volvo doet goed zaken met de XC90, vooral in de Verenigde Staten en dat smaakt natuurlijk naar meer. Een compactere SUV is in de maak en die gaat XC60 heten. Hij werd in Detroit nog gepresenteerd als concept, vooral omdat Volvo er veel nieuw design had gestopt. Met name de buitenkant laat zien welke richting het bij Volvo opgaat, de binnenkant is een voortzetting van het koele Zweedse (B&O) design dat eerder al in de S40 en C30 is gebracht. Reken er maar op dat de XC60 nog dit jaar bijna ongewijzigd op de markt komt.
(Foto's via Autoblog.com)