Lexus LF-A speelt weer buiten

Lexus heeft alweer in 2005 op de Tokyo Motor Show hun sportieve LF-A concept gepresenteerd. Ook de roadsterversie heeft

Lexus heeft alweer in 2005 op de Tokyo Motor Show hun sportieve LF-A concept gepresenteerd. Ook de roadsterversie heeft zich als studiemodel al laten zien. Gelukkig, het paradepaardje LF-A van Lexus is weer opgedoken rond de Nurburgring, dit keer nog meer in definitieve vorm.

De laatste keer dat een LF-A prototype zich liet fotograferen was voor de zomer. Intussen is de carrosserie verder fijngeslepen en minder bedekt met camouflagemateriaal. Ook de bumpers en voorspoiler hebben nu praktisch hun eigen vorm. Wel laat de verlichting nog het een en ander aan de verbeelding over. Mogelijk krijgt de LF-A triangelvormige verlichting vooraan een LED-strip achter, waardoor deze regelrechte snelheidsduivel direct te herkennen is. Grote roosters onder de achterlichten zorgen voor de nodige koellucht. Door de radiateurs achterin te plaatsen kon de voorzijde laag en smal blijven.

Wat er precies onder de motorkap schuilt, is nog niet bekend. In de wandelgangen wordt al even gesproken over een 4.8 liter V10, die meer dan 550 pk te vergeven heeft. Deze machtige krachtbron bevindt zich voor het passagierscompartiment maar achter de hartlijn door de vooras, door de technici van de LF-A omschreven als een ‘front-mid’-configuratie.

Samen met een laag carrosseriegewicht en de toepassing van lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel en aluminium belooft deze Lexus tot ongekende prestaties in staat te zijn. Met een topsnelheid van boven de 320 km/u bijvoorbeeld. Getuige zijn lengte van krap 4.5 meter en nog geen hoogte van 122 centimeter wordt de LF-A dus een laagvlieger op niveau!