Allereerst kan schone dieseltechniek nu (eindelijk) worden gestimuleerd via de BPM. Euro6-diesels kunnen vanaf 2011 een BPM-korting van 1500 euro tegemoet zien. Dit betekent dat auto's die nu al aan deze emissie-eisen voldoen, zoals de BMW 330d BluePerformance, Volkswagen Passat BlueTDI en Mercedes E 300 BlueTEC, hierdoor aantrekkelijker geprijsd kunnen worden ten opzichte van de standaardversies. Deze financiële stimulans wordt elk jaar afgebouwd; in 2013 bedraagt de korting nog 500 euro. Een jaar later zijn deze emissie-eisen immers verplicht.
Diverse merken brengen eind 2010 de eerste elektrische auto's op de markt. Den Haag speelt hier op in door voor deze modellen de eerste twee jaar geen bijtelling te rekenen bij zakelijk rijden. Deze maatregel geldt tot 2018. De daaropvolgende jaren geldt een tarief van 7%. Momenteel is het laagste bijtellingstarief 14%, bedoeld voor de zuinigste benzine- en dieselmodellen.
Daarnaast wordt het voorstel om de wegenbelasting voor zeer zuinige benzine- en dieselmodellen af te schaffen doorgevoerd. Benzine-auto's die minder dan 110g/km CO2 uitstoten - waaronder de Citroen C1, smart fortwo, Toyota Prius en Honda Insight - of diesels met een CO2-uitstoot lager dan 95 g/km - bijv. smart fortwo cdi en VW Polo BlueMotion 1.2 TDI - zijn dan vrijgesteld van wegenbelasting. Momenteel geldt nog het zogenaamde kwarttarief. Overigens zijn deze modellen ook BPM-vrij. Kortom: een zuinige auto rijden wordt extra beloond (en goedkoop). Wat overigens een 'zeer zuinige auto' is, wordt periodiek bepaald.