Ford's Ecoboost motorpalet arriveert in 2010

Vandaag zien bij Ford vier nieuwe Ecoboost motoren het licht met een inhoud van 1.6 en 2.0 liter. Het zijn de eerste

Vandaag zien bij Ford vier nieuwe Ecoboost motoren het licht met een inhoud van 1.6 en 2.0 liter. Het zijn de eerste vertegenwoordigers van downsizing in het Europese Ford-motorpalet en combineren meer kracht met een lager lager verbruik. Deze nieuwe generatie motoren wordt leverbaar vanaf medio 2010.

Ford is als Duitse autofabrikant relatief laat gestart met het downsizen van motoren. Het merk heeft daarvoor onder meer op de nieuwe C-MAX en Grand C-MAX gewacht, die als eerste met Ecoboost-motoren worden uitgerust. Het zijn moderne 1.6 en 2.0 liters met directe inspuiting, variabele kleptiming en een turbo, die met de naam SCTi (Sequential Charge Turbo injection) worden aangeduid. Met relatief veel vermogen – 150 of 180 pk voor de 1.6 en meer dan 200 pk voor de 2.0 - en een lager verbruik dan het huidige palet voor zich laat noteren denkt Ford een aantrekkelijk alternatief voor dieselmotoren of hybriden in handen te hebben.

De 1.6 is voor de C-MAX bestemd, de tweeliter voor grotere modellen. Die laatste vindt ook zijn weg naar de rest van de wereld, zoals Noord-Amerika en Australiė. Later volgt nog een kleinere variant voor de middelgrote en kleinere modellen in het Ford-productaanbod. Deze levert naar verwachting 130 pk. Iets voor de Fiesta ST? De 2.0 liter zal worden gemaakt in het Spaanse Valencia, terwijl de 1.6 liter uit Bridgend in het Verenigd Koninkrijk zal komen.