Citroën C3 begin 2010 naar ons land

Voor het compacte segment heeft Citroën naast de excentrieke DS3 ook de vijfdeurs C3 klaarstaan. Niet zo hip, maar wel naar Frans gebruik ontworpen, functioneel van karakter en zuinig in omgang. Vanaf begin volgend jaar staat de nieuwe C3 bij de dealer.

Citroën koos ervoor om de nieuwe C3 niet uit zijn jas te laten groeien. De nieuwe Fransoos blijft met 3.94 meter lengte ruim binnen de grens van vier meter. In het interieur heeft het merk enkele foefjes uitgevoerd om creatief met de binnenruimte om te gaan. Zo kan de passagiersstoel verder naar voren worden geplaatst dan de bestuurdersstoel voor meer beenruimte achterin. Het dashboardkastje heeft er niet voor hoeven wijken en biedt nog 13 liter ruimte. Extra vrije centimeters voor de achterpassagiers worden ook gerealiseerd door dunnere rugleuningen van de voorstoelen, dat scheelt toch weer drie centimeter. Aan bagageruimte is evenmin gebrek; met 287 liter is dat voor zijn formaat en deze klasse heel modaal. Uiteraard kan het ruim worden vergroot door de achterbank (in ongelijke delen) neer te klappen.

Draadloos muziek luisteren

Daarnaast beschikt de nieuwe C3 over moderne features die zowel bestuurder en passagiers graag zien. Zo is er bijvoorbeeld de connecting box waarmee passagiers draadloos muziek kunnen luisteren. Op de optielijst staat ook het MyWay navigatie- en audiosysteem met geïntegreerd kleurennavigatiesscherm en kaarten van heel Europa, MP3-aansluitmogelijkheid en Bluetooth voor de bellers onder ons. Zon- en ruimte aanbidders kunnen kiezen voor de Zenith voorruit; een lel van een voorruit (135 centimeter lengte!) die de nodige licht en lucht in het interieur laat doorschemeren.

De comfortbeleving wordt in de nieuwe C3 verder op smaak gebracht met verbeterde geluidsisolatie onder de motorkap en in de deuren. Niet te zien is de gewichtsbesparing die voor de nieuwe achteras is doorgevoerd (-13 kg) en de toepassing van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Het veiligheidspakket bestaat vanaf het tweede uitrustingsniveau uit zes airbags, cruisecontrol en snelheidsbegrenzer.

Motorenpalet

Het motorpalet van de C3 gaat ook met zijn tijd mee en is verder verfijnd. Het gamma zal bestaan uit drie dieselmotoren (1.4 HDiF 70 pk, 1.6 HDiF 90 pk en 1.6 HDiF 110 pk) en vier benzinemotoren (1.1 61 pk, 1.4i 75 pk, 1.4 VTi 95 pk en 1.6 VTi 120 pk). Deze worden allen gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, behalve de 1.6 HDiF 110 pk. Deze is voorzien van een zesbak en bij de 1.6 VTi 120 pk kan ook worden gekozen voor een viertraps automaat.

Innovaties in de pijplijn

Vanaf 2011 wordt een nieuwe reeks brandstofbesparende maatregelen doorgevoerd met onder meer een start-stopsysteem. Ook zitten er nieuwe vijf- en zestraps automaten in de pijplijn, waardoor twee dieseluitvoeringen een CO2-uitstoot kunnen bereiken van 90 tot 95 g/km. Daarnaast zijn er nieuwe driecilinder benzinemotoren in ontwikkeling om ook benzinemodellen met een uitstoot lager dan 100g/km CO2 aan te kunnen bieden.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.