Nog even in het kort: de Venga is de nieuwe compacte MPV uit de familie, speciaal voor Europa ontwikkeld en getekend volgens de laatste merkmode. Dankzij een lange wielbasis en hoge daklijn belooft de Koreaan ongebruikelijk ruim te zijn in het segment. Op praktisch vlak zet de vijfzitter in op een verschuifbare en wegklapbare achterstoelen. Dit familievriendelijke pakezel wordt leverbaar met 1.4 en 1.6 benzinemotoren, gecombineerd met het ISG-startstopsysteem. Voor dieselrijders staat er een 1.6 CRDi op stapel. Vermogens variëren van 75 tot 126 pk.
C'eed en C'eed Sporty Wagon
Voor de vernieuwde c'eed houdt Kia het op een facelift van de neus en detailwijzigingen aan de rest van de koets, waaronder de buitenspiegels en achterlichtunits. Het interieur wordt opgewaardeerd met een nieuwe middenconsole, ander stuurwiel en een hertekend instrumentarium. Daarnaast belooft het afwerkingsniveau op een hoger pijl te liggen. Op de optielijst prijkt een DVD-navigatiesysteem met 6.5 inch TFT scherm inclusief 8GB harddisk en Bluetooth voor urenlang muziek of belgenot. Onder de motorkap blijft de 1.4 en 1.6 benzine van kracht, gecombineerd met ISG-startstoptechniek. Ook voor de 1.6 CRDi diesel - voortaan gekoppeld aan een zesbak - staat ISG nu op stapel, goed voor een verbruik dat in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Eerst komt de c'eed en c'eed Sporty Wagon in het nieuw, de opgefriste pro_ceed volgt later.
Sorento
Met de nieuwe Sorento gaat Kia het al betreden SUV-segment opnieuw opschudden. Daarvoor nam Kia afscheid van het ladderchassis en bijbehorend werkpaardkarakter en wordt meer ingezet op luxe en comfort. De nieuwe generatie wordt leverbaar als vijf- en zevenzitter, met keuze uit een 2.4 benzine en 197 pk sterke 2.2 diesel, twee- of vierwielaandrijving en een zesbak of automaat. De vanafprijs is al bekend gemaakt, die begint bij 29.995 euro.
EcoDynamics
Tijdens de Frankfurt Autoshow beleeft Kia’s nieuwe EcoDynamic-modelreeks haar wereldpremière. Deze naam zal worden gebruikt om alle spaarzame, en ecovriendelijke modellen nadrukkelijk aan te duiden. Kia heeft namelijk naast ISG-startstoptechniek, Michelin-banden met lage rolweerstand en een schakelindicator nog andere brandstofbesparende en uitstootreducerende technologieën in het vat, zoals modellen die rijden op alternatieve brandstoffen, aerodynamische aanpassingen en alternatieve aandrijving, zoals hybride, elektrisch of zonnecellen. Om deze ambitie kracht bij te zetten presenteert Kia in de EcoDynamic-zone in Frankfurt drie nieuwe modellen: de Forte LPI Hybrid, de Kia cee’d Hybrid en de Kia Sorento Hybrid.
Forte LPI Hybrid
Kia zet met de Forte LPI Hybrid in op LPG-hybride. De Forte sedan is voorzien van een 114 pk sterke 1.6 motor die op LPG rijdt en wordt geassisteerd door een elektromotor van 20 pk. De auto beschikt over een 180V lithium-polymeer batterijenpack, een CVT-versnellingsbak en Kia’s ISG-systeem. Ook wordt vrijgekomen remenergie weer opgevangen voor het opladen van de batterijen. Tel daarbij enkele aerodynamische aanpassingen op en zie daar een verbruik van 5.6l/100km (op LPG dus) en een uitstoot van 99g/km CO2.
C'eed en Sorento Hybrid
De aandrijving van de vernieuwde cee’d Hybrid is gelijk aan die van de bij ons niet leverbare Forte, maar de 1.6-litermotor gebruikt benzine in plaats van LPG. De nieuwe Sorento Hybrid beschikt over een compleet nieuwe aandrijflijn, waarbij Kia’s nieuwe 1.6-liter dieselmotor is voorzien van een twin-turbocharger die zorgt voor een vermogen van liefst 163 pk . De dieselmotor is gekoppeld aan een elektrische motor en drijft de voorwielen aan via een nieuwe transmissie met dubbele koppeling. Deze transmissie kan handmatig worden bediend (sequentieel), maar kent ook een volledig automatische stand. De geavanceerde Sorento Hybrid noteert een CO2-uitstoot van slechts 119 g/km.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review