De Vision Efficient Dynamics is het toonbeeld van sportiviteit met een ecovriendelijke inborst. Dit keer geen aerodynamische hatchback maar een rasechte 2+2-zitter, gehuld in een imponerende koets met vleugeldeuren, ontwikkeld naar maatstaven van de F1, met speciale luchtgeleiders, high-tech materialen zoals kevlar en polycarbonaat en een zeer lage Cw-waarde van slechts 0.22.
Onder de motorkap gaat het er net zo spectaculair aan toe. BMW combineert een elektromotor aan elke as met een driecilinder turbodiesel. De voorste elektromotor is goed voor 82 tot 144 pk, afhankelijk van de vraag naar vermogen. Op de achteras zit nummer twee, die is minder krachtig maar dient vooral als generator om remenergie op te slaan en om maximaal 50 km elektrisch te rijden. De (vierwiel)aandrijving wordt dan gevoed door moderne lithiumpolymeer accu痴, die ook zelf op te laden zijn. De dieselmotor van deze plugin-hybride is slechts 1.5 liter groot, maar wel goed voor 163 pk en krap 300 Nm.
Totaal heeft de Vision Concept 356 pk en 800 Nm te vergeven. Tel daarbij een zo laag mogelijk gewicht op (1395 kg) en de hulp van een transmissie met dubbele koppeling en zie daar, een ecovriendelijke snelheidsduivel! Van nul naar honderd is namelijk in 4.8 seconden gepiept, en ook een begrensde top van 250 km/u is geen punt. Helemaal leuk wordt het als het brandstofverbruik ter sprake komt. Die ligt volgens BMW op 3.8l/100km, wat neerkomt op 99 g/km CO2!