Vialle introduceert LPG-techniek voor TSI en FSI-motoren

Vialle maakt de opmars van LPG sinds kort een stuk gemakkelijker. De leverancier van autogassystemen heeft nu een

Vialle maakt de opmars van LPG sinds kort een stuk gemakkelijker. De leverancier van autogassystemen heeft nu een passende oplossing voor direct ingespoten motoren ontwikkeld. Het combineren van dit type benzinemotor met autogas bleek voorheen nog een technisch knelpunt. Vanaf september wordt de nieuwe LPG-techniek beschikbaar, allereerst voor de 1.4 TSI van de Volkswagen-groep.

Het zogenaamde LPdi-systeem (Liquid Propane Direct Injection) maakt voor het eerst mogelijk dat het LPG, net als bij de benzinemotor, direct in de cilinder wordt ingespoten. Het LPdi-systeem komt voor verschillende merken, motoren en directe inspuitingtechnologieën beschikbaar, waardoor nu meer nieuwe auto’s technisch in aanmerking komen voor autogas. Aanpassingen aan het koelsysteem van de motor zijn niet nodig, daarnaast behoeft LPdi-techniek geen onderhoud. Ook blijft de emissiegoedkeuring (Euro-norm) ongewijzigd van kracht.

De verkoop wordt in Duitsland en Nederland medio september 2009 gestart. In Nederland kan vanaf dat moment het LPdi-systeem via een van de 34 Vialle Partners in Nederland worden ingebouwd of besteld. De Vialle Partners bepalen zelf hun prijs maar verwacht wordt dat het prijsniveau rond de 2795 euro zal liggen, inclusief inbouw. Vialle heeft de ambitie om tien procent van alle auto’s met een direct ingespoten benzinemotor in Europa op termijn zal worden uitgerust met dit nieuwe systeem.

Vanaf september is het LPdi-systeem beschikbaar voor de 1.4 liter TSI-motor die gebruikt wordt voor diverse merken binnen de VAG-groep. Andere motoren van de merken Audi, Seat, Skoda en VW volgen later in 2009. In 2010 komt het systeem ook beschikbaar voor andere merken.