Peugeot pakt uit met hybridestudies, de 5008 en...de RCZ!

Peugeot pakt flink uit op de IAA Frankfurt. Naast de nieuwe familievriend 5008 zijn alle ogen natuurlijk gericht op de RCZ, een sportieve tweezitscoupe. Daarnaast is er veel ruimte voor ecovriendelijke modellen, waaronder de 3008 dieselhybride met vierwielaandrijving als studiemodel.

Slechts 2 jaar na de eerste presentatie aan het publiek op de IAA in 2007 is de RCZ, een sportieve 2+2 Coupé, in Frankfurt in definitieve vorm te zien. De Fransen gingen voor een TT-achtig design, lager en breder dan een 308, met een dubbele bolling in het dak en achterruit en een beweegbare achterspoiler voor optimale rijeigenschappen. Het dashboard is geheel bekleed met een exclusief ogend, zacht aanvoelend materiaal, maar nappaleder is ook mogelijk. Qua luxe komt de RCZ goed voor de dag, met onder meer Peugeot Connect 3D, JBL Hifi-installatie, USB-aansluiting enz.

En het goede nieuws is, hij komt al in het voorjaar van 2010 op de markt, met keuze uit drie krachtige motoren, waaronder de nieuwe 1.6 THP met liefst 200 pk en 275 Nm. 0-100? 7.6 seconden. Verbruik? 7.1l/100km. Minder pit kan ook, dan is er de 1.6 THP met 156 pk, die de volgende zomer ook met automaat leverbaar is. De RCZ komt ook met de 163 pk sterke 2.0 HDiF diesel, die met een CO2-uitstoot van 139/gkm en een dieselverbruik van 5.4l/100km ook nog eens relatief spaarzaam is.

RCZ Hybrid4

Alsof de productierijpe RCZ nog niet genoeg is, heeft Peugeot ook nog een RCZ Hybrid4 studiemodel in petto. De aandrijflijn bestaat uit de 163 pk sterke 2.0 HDiF diesel en een achterin geplaatste 37 pk sterke elektromotor. Deze laatste drijft alleen de achterwielen aan, waardoor vierwielaandrijving zonder complexe mechaniek gerealiseerd kan worden. Met een CO2-uitstoot van 95g/km en 3.7l/100km dieselverbruik is de bijzonder krachtige RCZ ook nog eens heel 'ecovriendelijk'.

3008 Hybrid4

Als eerste is echter de 3008 HYBRID4 aan de beurt. We praten dan over 2011. Deze crossover zal op details worden aangepast zodat iedereen kan zien dat dit een technisch hoogstandje is. Het verbruik is dankzij de diesel- en elektromotor bijzonder laag: slechts 4.1l/100km en 109g/km CO2-uitstoot. En dat terwijl de prestaties er niet om liegen. De gecombineerde aandrijflijn is 200 pk sterk en doet deze 3008 in 8.8 seconden naar 100 snellen, waarbij de maximumsnelheid 209km/u bedraagt.

Hybride is overigens voor Peugeot niet nieuw. In 2006 en 2007 toonde het merk al diverse conceptcars, zoals de 307 HybridHDi, de 307 CC HybridHDi en de 308 HYbrid2, auto's met beide motoren voorin onder de motorkap.

5008

De 5008 hebben al op beeld kunnen zien, maar op de IAA staat deze ruime MPV in levende lijve. Peugeot slaat terug in het segment waar de Scenic van Renault een hoge positie heeft verworven, en doet dat met een vijf- of zevenzits variant en een interieurconcept met verschuifbare en wegklapbare stoelen. Daarnaast is de 5008 voorzien van alle dagelijkse luxe en handige snufjes als een head-up display, intelligente tractiecontrole en een heuse wifi-module voor de fervente internetters. Het motorpalet bestaat uit de 1.6 VTI (120pk), de THP versie met 156 pk en een zesbak, twee 1.6 en twee 2.0 HDiF diesels. Een elektronisch geregelde zesbak is optioneel verkrijgbaar op de instapdiesel, een zestrapsautomaat wordt naar wens gekoppeld aan de tweeliter.

Uitrol start-stopsystemen

Tot slot zet Peugeot weer in op elektrisch aangedreven stadsauto's, waarvan het merk er tussen 1995 tot 2003 bijna 10.000 heeft geproduceerd. Onder meer de 106 was in die tijd als Electric leverbaar. Ook wordt de belofte uitgesproken om in 2011 voor alle modellen een start-stopsysteem aan te bieden.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.