Opnieuw glimp van nieuwe Porsche Cayenne

Porsche is er maar druk mee, de Cayenne is een succes en de nieuwe moet het wederom gaan maken. Opnieuw als diesel,

Porsche is er maar druk mee, de Cayenne is een succes en de nieuwe moet het wederom gaan maken. Opnieuw als diesel, maar ook met nieuwe motoren en minder kilo’s. Bovendien krimpt de nieuwe Cayenne voor het oog.

De onthulling van de nieuwe Cayenne laat nog geen jaar op zich wachten. Er rijden genoeg prototypen rond om alvast een indruk te krijgen van deze SUV-atleet. Het design ook slanker en nog dynamischer, bedoeld om de Cayenne wat minder pompeus neer te zetten. De raamlijn wordt lager, de voorruit is schuiner geplaatst en ook de D-stijl achteraan wordt slanker. Tegelijkertijd is het laatste zijruitje ook een maatje minder. Niet echt een nadeel,want het komt het gewicht en de zo belangrijke rijeigenschappen ten goede.

In de cockpit blijkt de nieuwe generatie veel overeenkomsten te vertonen met de Panamera, maar dat verbaast ons niet. Beiden zijn ideale lange-afstands bolides die in alle ruimte volgehangen kunnen worden met luxe.

In het vooronder speelt de nieuwe Cayenne waarschijnlijk leentjebuur bij de Panamera, om met de 4.8 V8 – zonder of met turbo – groots te kunen presteren. Uiteraard is ook de drieliter V6 diesel weer aanwezig, die heeft Porsche immers onlangs uit de Audi-rekken kunnen halen.

Nog steeds ligt er ook een hybrideversie in het verschiet, als Cayenne S Hybrid. Eerder werd al bekend dat deze een drieliter V6 compressormotor van Audi bevat, goed voor 333 pk en gekoppeld aan een achttrapsautomaat, elektromotor en NiMH accu’s. Daarmee moet volgens de fabrieksopgave 1 op 11 te halen zijn!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.