Details Multiair-motoren voor Alfa MiTo

De komst van de nieuwe Multiair turbomotoren van Fiat is nabij. De 1.4 liter-variant, onder meer bedoeld voor de MiTo

De komst van de nieuwe Multiair turbomotoren van Fiat is nabij. De 1.4 liter-variant, onder meer bedoeld voor de MiTo zal worden uitgebracht in drie varianten, variërend in vermogen van 105 tot wel 170 pk.

Downsizing is één manier om auto’s zuiniger te laten rijden. Maar, ook door het toepassen van nieuwe technieken als directe inspuiting valt de nodige brandstof te besparen. Fiat gaat weer een stap verder in het 'verzuinigen' van haar modellen en heeft het onafhankelijke klepregelingsysteem Multiair ontwikkeld.

Multiair is een revolutionaire innovatie waardoor de traditionele gasklep in de motor overbodig wordt. Deze nieuwe klepbediening – een elektrohydraulisch mechanisme tussen de nokkenas en (inlaat) kleppen - resulteert in een verlaagde luchtweerstand in het inlaatsysteem. De techniek is breed inzetbaar, voor zowel turbo- als turbolozemotoren.

Uiteindelijk draait het om een lager brandstofverbruik. Multiair belooft daar flink aan bij te dragen. Fiat belooft alleen al met deze techniek een brandstofbesparing van 10%! Ook heel belangrijk: de uitstoot van schadelijke stoffen zoals NOx wordt aanzienlijk beperkt: liefst 40 tot 60%! Daarnaast geeft het de motor nog meer kracht (+15%) en 10% meer trekkracht, dat lijkt ons mooi meegenomen.

De 1.4 litervariant komt als eerst op de markt, naar nu blijkt in drie vermogensgradaties: 105, 135 en 170 pk, waarbij die laatste een brug kan slaan naar de MiTo GTA, die met zijn 1.8 TBi op liefst 240 pk kan rekenen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.