De nieuwe Polo is ondanks toegenomen afmetingen, een ruimer interieur en een uitgebreidere standaarduitrusting lichter dan zijn voorganger. Samen met een vernieuwd motorenpalet is de Polo weer bij de tijd: modern en zuinig. Voor zakelijke rijders is de Polo interessanter dan ooit: alle modellen vallen in de 20% bijtellingscategorie.
Uitrusting en motoren
Volkswagen heeft de standaarduitrusting van de nieuwe Polo uitgebreid. Voortaan is ABS, ESP, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór, radiovoorbereiding(!) met vier luidsprekers, front- en zijairbags, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, drie hoofdsteunen achterin en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel standaard. Vanaf het tweede uitrustingsniveau (Trendline) zijn ook elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels standaard.
Het gamma van de nieuwe Polo start met de 1.2 Easyline met 60 pk en B-label, die voor 13.290 euro in de prijslijst staat. De Trendline staat bij de Polo voor dezelfde standaarduitrusting, maar dan met ruime keuze uit (sterkere) benzine- en dieselmotoren. Dan is er keuze uit de 70 pk sterke 1.2 12V (13.990 euro) en de 1.4 16V 85 pk (14.590 euro). Op dieselgebied staat de 1.6 TDI klaar met 75 of 90 pk, waarvoor flink meer euro's moet worden neergeteld: respectievelijk 18.590 euro en 19.290 euro.
Tegen een meerprijs van 1.360 euro is de nieuwe Polo er ook als Comfortline (als 1.2 12V of 1.4). In dat geval wordt de standaarduitrusting onder andere uitgebreid met ‘Climatic’ airconditioning, een ‘Soft Touch’ dashboard, cruise control, boordcomputer en buitenspiegels en deurgrepen en stootlijsten in carrosseriekleur. Optioneel voor de 1.4 16V is een zeventraps DSG-transmissie leverbaar.
De Polo in Highline-uitvoering biedt traditiegetrouw nog meer luxe. Ten opzichte van de Polo Comfortline heeft hij de volgende extra’s aan boord: 15-inch lichtmetalen velgen, sportstoelen, een middenarmsteun, lederen bekleding van stuur, pooknop en handremgreep, donker getinte zijruiten achter en mistlampen vóór. De meerprijs naar de Highline-uitvoering bedraagt 2.560 euro. De Polo Highline is de enige Polo die kan worden geleverd met de 105 pk sterke 1.6 TDI. De versies met de 1.4 16V en de 1.6 TDI 90 pk zijn ook leverbaar met de DSG-transmissie met dubbele koppeling.
Op de allerzuinigste Polo en CO2-kampioen Polo BlueMotion 1.2 TDI moeten we nog even wachten, deze zal begin 2010 op de markt verschijnen. Met dank aan aerodynamische- en technische aanpassingen en een heel spaarzame 1.2 liter dieselmotor verbruikt deze variant slechts 3.3l/100km, dat overeenkomst met een ongekende 87g/km CO2. Tegen het eind van dit jaar levert VW wel een 1.6 TDI BlueMotion, evenals de nieuwe 1.2 TSI benzinemotor met 105 pk.
Pakketten
Voor de Polo zijn diverse pakketten leverbaar, die waarschijnlijk veelal worden bijbesteld: het Executive en Executive Plus-pakket. Het eerste is leverbaar vanaf 525 euro en omvat het radiosysteem RCD 310 met radio/cd/mp3 en USB/AUX-aansluiting. Het Executive Plus-pakket (vanaf 1.350 euro) heeft het navigatiesysteem RNS 310 met kleurenscherm en touchscreen bediening, telefoonvoorbereiding, middenarmsteun vóór en de multimedia aansluitbox. Overigens is de multimedia aansluitbox ook verkrijgbaar als meeruitvoering voor 195 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review