Volkswagen ontwikkelt afgeslankte Volkswagen Golf

Dat nieuwe auto's over het algemeen steeds zwaarder worden, is een feit. Volkswagen heeft in samenwerking met Renault, Volvo, Opel en Daimler deelgenomen aan het SuperlightCar project om hier in de toekomst een stokje voor te kunnen steken. Het is VW gelukt om het gewicht van de kale carrosserie van een Golf VI met 114 kg te verlagen.

De toename van het gewicht van auto's ligt niet alleen in het feit dat ze groter zijn geworden. Ook de strenge veiligheidseisen eisen zo hun tol op het leeggewicht. Dit heeft weer zijn uitwerking op het gewenste vermogen, en dat vereist veelal grotere motoren die meer brandstof verbruiken. Door de oorsprong (gewicht) aan te pakken kunnen autofabrikanten nog meer verbruikswinst boeken en de techniek niet onnodig te belasten.

Bij Volkswagen moet een 30% lichtere Golf het grote voorbeeld gaan worden. Hoofdzakelijk is de auto nog steeds uit staal vervaardigd, de winst werd bereikt door verdere toepassing van lichtgewicht materialen als magnesium, aluminium en kunststof. Afhankelijk van de ontwikkelde variant (lichtgewicht materialen zijn relatief prijzig) is het karkas van deze Golf nu 55 tot 114 kilo lichter. VW koos nu voor de gulden middenweg, waarbij er 82 kg winst is geboekt. Met de botsveiligheid zit het wel goed, VW belooft dat zo'n Golf net zo veilig is als elke andere. De verwachting is dat na 2012 wordt gestart met de implementatie van deze afslankkuur voor diverse modellen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.