Veiligheidsprototype van Mercedes-Benz – ESF2009

Voor Mercedes-Benz is 2009 het jaar van veiligheid. In dit jubileumjaar laat Mercedes-Benz aan de hand van het

Voor Mercedes-Benz is 2009 het jaar van veiligheid. In dit jubileumjaar laat Mercedes-Benz aan de hand van het studiemodel ESF (Experimentelles Sicherheits Fahrzeug) 2009 het nodige zien van waaraan de veiligheidsspecialisten van Mercedes-Benz op dit moment werken. Wat te denken van een airbag voor de bodemplaat of opblaasbare metalen delen voor extra veiligheid?

De ESF 2009 – gebaseerd op de S400 Hybrid - is het eerste veiligheids-studiemodel van Mercedes-Benz sinds 1974. Net als zijn voorgangers van vroeger toont dit model baanbrekende innovaties op het gebied van veiligheid en maakt het de geboekte vooruitgang duidelijk.

Tot de verbazingwekkende, maar zeker niet gekke ideeën behoren opblaasbare metalen delen die binnen fracties van seconden extra stevigheid geven aan belangrijke onderdelen, en de zogeheten “Braking Bag”. Deze airbag, die is aangebracht in de bodemplaat van de auto, wordt opgeblazen wanneer een aanrijding onvermijdelijk blijkt, en is voorzien van een ruwe laag aan de onderkant, bedoeld om de auto op het wegdek optimaal te stabiliseren.

Ook is er Interactive Vehicle Communication, waarmee de ESF 2009 direct of via doorgiftestations kan communiceren met andere voertuigen. Met behulp van “ad hoc”-netwerken en WLAN-radiotechnologie is het bijvoorbeeld mogelijk, waarschuwingen voor slecht weer of obstakels op de weg te ontvangen en uit te zenden.

Als uitbreiding op het PRE-SAFE veiligheidsyssteem is er de Pulse-functie, waarbij de inzittenden als voorzorgsmaatregel tot 50 millimeter naar het midden van de auto te verplaatsen. Dit actieve veiligheidssysteem maakt gebruik van de luchtkamers in de zijwangen van de rugleuningen van de stoelen en is bedoeld om de druk op het bovenlichaam te verminderen. Ook kan Pre-Safe nu achter de auto actief zijn, om in te spelen op eventueel gevaarlijke situaties achter (die al dan niet uit het zicht van de bestuurder zijn).

Verder is dit prototype uitgerust met een spotlightfunctie van de verlichting bij gevaarlijke of onverwachte situaties, reflectiemateriaal op de carrosserie en banden, en de Belt Bag, een combinatie van een tweelaags veiligheidsgordel met een geïntegreerde airbag, waarmee de kans op letsel bij een aanrijding wordt verminderd. Interseat Protection voorkomt (net als bij Toyota) lichamelijk contact tussen naast elkaar zittende passagiers in geval van een aanrijding.

De ESF 2009 zal op 15 juni van dit jaar tijdens de Enhanced Safety of Vehicles (ESV) Conference in Stuttgart voor het eerst worden getoond.