Een goede zet om de populaire tweeliter diesel in de A4 nog zuiniger te maken, want deze valt immers bij veel zakelijke rijders in de smaak. Na de presentatie van een overigens nog zuiniger studiemodel wordt de 'e' nu een feit. In deze efficiënte uitvoering is de krachtbron altijd gekoppeld aan een zesbak en levert deze verwaarloosbaar minder vermogen: 136 in plaats van 140 pk. Het laat zich raden dat het met de sprintprestaties wel goed zit: 0-100 in negeneneenhalve tel en een top van 215 km/u.
Het brandstofverbruik ging ten opzichte van de conventionele 2.0 TDI uitvoering omlaag door zowel aerodynamische verfijningen - gladde bodemplaat, deels gesloten grille en een verlaging van 2 centimeter - als technische aanpassingen te verrichten. Door nieuwe motorsoftware toe te passen, en start-stop systeem te monteren en aangepaste overbrengingen voor de zesbak te handhaven daalde het brandstofverbruik aanzienlijk.
Daarnaast zijn de 16 inch banden ecovriendelijk door hun lagere rolweerstand. Bijzonder efficiënt is ook de regeneratie van remenergie. Dit spaart de inspanningen van de dynamo en reduceert het brandstofverbruik dus ook. Tot slot staat de bestuurder nog een schakelindicator ten dienst. Al met al duikt de TDIe ruim onder de vijflitergrens en staat nu officieel met 4.6l/100km in de boeken, goed voor 119g/km CO2. De Avant vraagt echter 0.3l/100km meer.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review