Sinds de introductie van de huidige generatie S-Klasse in 2005 zijn er 270.000 stuks verkocht. Om de klanten tevreden te houden en de tand des tijds tegen te gaan heeft Merdcedes de S vernieuwd.
De uiterlijke wijzigingen bleven doorgaans beperkt tot andere bumpers met geintegreerde uitlaatpijpen en meer chroom, grille, andere buitenspiegels en lichtunits met bi-xenon verlichting. Optioneel komt daar nog LED-dagrijverlichting bij.
Technisch is er veel meer nieuws: de S is de eerste hybridevariant van Das Haus. Deze heeft een 3.5 liter V6 aan boord, die geholpen wordt door een elektromotor met lithium-ion accu’s. Samen zijn ze goed voor 299 pk. Schakelen hoef je uiteraard niet zelf te doen, daarvoor zorgt de 7G-tronic automaat. Een volledige hybride is het echter niet. Toch is het gemiddelde brandstofverbruik van 7.9l/100km bijzonder netjes te noemen, dat komt overeen met 186g/km CO2. Hiermee verdient de S 400 Hybrid een A-label in het geval je de Lang-versie bestelt.
Alle overige motoren werden door de technici verschoond en verzuinigd. Ook de 7G-Tronic transmissie werd geoptimaliseerd voor een lager brandstofverbruik, en verder wist Mercedes ook de luchtweerstand van de S te verlagen. De Duitsers beloven een verbruikswinst van 7%. Voor de nieuwe S 350 CDI betekent dat een verbruik van 7.6l/00km. De topdiesel heet nu S 450 CDI, deze achtcilinder heeft 320 pk onder de kap.
Aan de benzinebasis staat nu de S 300, die overigens in andere modellen als 280 wordt gepositioneerd. Het is een zescilinder met een grootte van drieliter, krachtig genoeg voor 231 pk en 300 Nm trekkracht. Deze ‘instapper’ komt in aanmerking voor een C-label. Daarna volgt de S 350 met 272 pk, die ook met vierwielaandrijving te combineren is. De S450, 500 en 600 V12 bi-turbo completeren het benzinegamma. Die laatste heeft een magische 517 pk en sleurt het slagschip in 4.6 seconden naar 100! Daarvoor dien je wel bijna 225.000 euro neer te tellen!
Om wederom veiligheid van het hoogste niveau te bieden doet de optionele grootlicht assistent zijn intrede, en is Night View Assist van de partij. Dit systeem kan nu ook voetgangers detecteren. Lane Keeping Assist en Speed Limit Assist houden de auto tussen de lijntjes en binnen de regels. Ook de bestuurder wordt in de gaten gehouden, dankzij het met sensoren werkende Attention Assist. Vanzelfsprekend is ook Pre-Safe weer aanwezig, dat de auto op scherp zet in het geval een aanrijding onvermijdelijk lijkt.
Optioneel is het Rijassistentiepakket leverbaar. Dit omvat DISTRONIC PLUS, BAS PLUS (remassistent), PRE-SAFE, Lane Keeping Assist, PARK TRONIC inclusief parkeergeleiding en Blind Spot Assist, waarbij radarsensoren de directe omgeving van de auto in de gaten houden en zodoende de ‘dode hoek’ opheffen. Al deze systemen zorgen voor extra veiligheid, niet alleen voor de inzittenden van de nieuwe generatie S-Klasse, maar ook voor medeweggebruikers. De aanschaf van het Rijassistentiepakket gaat bij het afsluiten van een autoverzekering via Mercedes-Benz Insurance daarom vergezeld van twee extra schadevrije jaren.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review