Ze weten daar in Wolfsburg heel goed dat menig autoliefhebber van een Golf GTI droomt, of dat vroeger heeft gedaan. Uit onderzoek blijkt deze top-Golf nog begeerlijker dan de 911 of R8! Inmiddels zijn er door de jaren heen 1.7 miljoen exemplaren verkocht, en is het nu tijd voor de nieuwste generatie op basis van de Golf VI.
Net als zijn voorganger lepelt VW een 2.0 TFSI benzinemotor in de motorruimte. Deze levert nu 210 pk en 280 Nm, dat beschikbaar is tussen 1750 en liefst 5200 toeren. Dat stelt de net 1300 kg wegende Wolfsburger in staat in 6.9 tellen naar 100 te spurten. Ook de topsnelheid van 240 km/u is niet misselijk. Gekoppeld aan DSG presteert de GTI vrijwel identiek, maar biedt de snelschakelende transmissie nog meer rijplezier. Het brandstofverbruik is normaliter geen spelbreker, gemiddeld neemt de GTI genoegen met 7.3-7.4l/100km. Goed voor 170g/km CO2 en een C-label.
Wat maakt de GTI nog meer een GTI? Om te beginnen is het GTI-onderstel ten opzichte van de normale Golf-uitvoeringen 22 mm verlaagd en is de afstemming van veren, schokdempers en stabilisatoren speciaal afgestemd op zijn sportieve taak. Nieuw is het elektronisch sperdifferentieel XDS. Dit systeem werkt nauw samen met ESP en zorgt voor nog meer grip bij bijvoorbeeld voluit (uit)accelereren. Optioneel is de adaptieve onderstelafstemming DCC beschikbaar, waarmee de onderstelafstemming wordt aangepast aan de rijomstandigheden en bijvoorbeeld stugger staatafgesteld bij accelereren, remmen of stuurbewegingen. Uiteraard kun je als bestuurder zelf nog kiezen uit drie modi: Normaal, Comfort of Sport.
De GTI zelf is te herkennen aan sportieve exterieuraccenten, zoals de rode sierlijst rond de grille, de achterspoiler en opvallend lichtmetaal. In het interieur kies VW voor sportstoelen met blokbekleding en lederen bekleding van stuur, in een stemmig zwart interieur.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review