BMW ontwikkelt nieuwe waterstofmotor

BMW draagt waterstoftechniek een warm hart toe. Hun laatste hoogstandje is een nieuwe waterstofmotor die tweemaal

BMW draagt waterstoftechniek een warm hart toe. Hun laatste hoogstandje is een nieuwe waterstofmotor die tweemaal efficiënter is dan een conventionele benzinemotor. Als het om rendement gaat evenaart deze krachtbron zelfs de moderne diesels.

De motor combineert de gunstige verbrandingseigenschappen van waterstof met de sterke punten van benzine- en dieselmotoren. Zo gebruikten de ingenieurs een standaard dieselkrachtbron met een compleet nieuwe cilinderkop met bougies als in een benzinemotor. De motor presteert echter op het niveau van de meest moderne en efficiënte dieselmotoren wat inhoudt dat rond de 42 procent van de energie wordt omgezet in beweging.

Daarnaast werden er onder meer nieuwe injectoren geplaatst die de waterstof onder een druk van 300 bar inspuiten. De technici zijn bij dit project uitgegaan het eerdere BMW HyICE project, waarbij met een waterstofmotor al specifieke vermogens van wel 135 pk per liter cilinderinhoud werden gerealiseerd. Dat belooft weer het typische rijplezier.

Groen rijplezier

Meer van vandaag de dag is de CO2-reductie van haar modellijn. Ook daar scoort BMW. Mede dankzij EfficientDynamics heeft het Beierse merk hier in de afgelopen twee jaar de gemiddelde CO2-uitstoot met liefst met 18 procent verminderd, naar 154g/km. Gemiddeld was dat percentage algemeen in de markt maar 5%, en ligt de CO2-waarde op 159g/km.