De nieuwe Ford Focus RS is gearriveerd! Tijdens de AutoRai 2009 beleeft het snelste model ooit van Ford Europa zijn Nederlandse debuut.
De Ford ‘RS’ typeaanduiding keert na zes jaar weer terug en wordt gebruikt voor een ultramoderne interpretatie van de RS-filosofie, en vertaalt zich in de meest recente serie van betaalbare, praktische en opwindende ‘performance’ auto’s.
De nieuwe Focus RS, zowel een echte Ford RS als een volwaardig lid van de Focus-familie, vertegenwoordigt een belangrijk moment in de geschiedenis van de Focus en de RS-series. De productiestart in 2008 markeerde de 10e verjaardag van de Ford Focus en het veertigjarige bestaan van Ford RS, ondersteund door twee opeenvolgende titels bij het Wereld Rally Kampioenschap.
Het hart van de nieuwe Focus RS wordt gevormd door de Duratec RS 2.5-liter turbomotor. Deze motor heeft een piekvermogen van 305 pk bij 6.500 tpm en een maximale trekkracht van 440 Nm tussen 2.300 en 4.500 tpm. De grotere turbocharger zorgt voor een vermogenstoename van 35% vergeleken met de Focus ST. Met een koppel van 440 Nm heeft de Ford Focus RS een grotere trekkracht dan welke RS-productieversie ooit.
De nieuwe Focus RS accelereert van 0-100 km/u in 5.9 seconden en heeft een topsnelheid van 263 km/u. Het is de snelste auto ooit op het befaamde testcircuit van Ford Europa in Lommel, België. De Focus RS was zelfs sneller dan de Ford GT!
Tot de ontwikkelingen van de nieuwe RS behoren een 40 mm breder wielspoor, een directere besturing, grotere remmen, imposante 235/35/R19 Continental-banden en verfijnde aërodynamische voorzieningen. Maar centraal staat de innovatieve technologie op het gebied van de wielophanging: ‘RevoKnuckle’.
Met RevoKnuckle is de Focus RS het enige model in de Focus-reeks dat geen gebruik maakt van de traditionele ‘McPherson veerpoot’ opstelling. In plaats van het normale scharniergewricht uit één stuk bestaat RevoKnuckle uit twee delen – een deel dat aan de veerpoot is bevestigd en een deel dat meedraait met de stuurrichting van de auto.
RevoKnuckle werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste, veelal vierwielaangedreven dieselmotoren met een hoog koppel. Daarna kwam de techniek ook beschikbaar voor kleinere, voorwielaangedreven auto’s.
Voor zo'n 50 euro mille ben je de trotse eigenaar van een heus scheurijzer waar menig opponent het zeer moeilijk mee zal hebben!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review