Zuiniger, schoner en krachtiger motoren met Multiair van Fiat

Downsizing is één manier om auto’s zuiniger te laten rijden. Maar, ook door het toepassen van nieuwe technieken als

Downsizing is één manier om auto’s zuiniger te laten rijden. Maar, ook door het toepassen van nieuwe technieken als directe inspuiting valt de nodige brandstof te besparen. Fiat gaat weer een stap verder in het 'verzuinigen' van haar modellen en heeft het onafhankelijke klepregelingsysteem Multiair ontwikkeld.

Multiair is een revolutionaire innovatie waardoor de traditionele gasklep in de motor overbodig wordt. Deze nieuwe klepbediening – een elektrohydraulisch mechanisme tussen de nokkenas en (inlaat) kleppen - resulteert in een verlaagde luchtweerstand in het inlaatsysteem. De techniek is breed inzetbaar, voor zowel turbo- als turbolozemotoren.

Uiteindelijk draait het om een lager brandstofverbruik. Multiair belooft daar flink aan bij te dragen. Fiat belooft alleen al met deze techniek een brandstofbesparing van 10%! Ook heel belangrijk: de uitstoot van schadelijke stoffen zoals NOx wordt aanzienlijk beperkt: liefst 40 tot 60%! Daarnaast geeft het de motor nog meer kracht (+15%) en 10% meer trekkracht, dat lijkt ons mooi meegenomen.

Het Multiair systeem zal als eerste in de 1.4 16V benzinemotor debuteren, in een versie met en zonder turbo. Daarna is de langverwachte 900cc (geblazen) tweecilinder aan de beurt, die tevens geschikt wordt gemaakt voor aardgas. Fiat belooft voor die specifieke uitvoering een CO2-uitstoot die onder de 80g/km ligt!