Nog even in het kort de MiTo GTA, daar kunnen we nu al niet genoeg van krijgen. Alfa's kleinste werd zeer serieus aangekleed met grootste wielen en agressieve bumpers met gigantische - maar voor de koeling broodnodige - luchtinlaat. Ook de diffusor en centraal geplaatste uitlaat zijn niet te missen. Niet te zien, maar wel heel belangrijk is de toepassing van lichtgewicht materialen. De Italianen willen de MiTo niet onnodig zwaar maken - zoals de andere modellen dat wel in enige mate hebben - en dus werd er aluminium en koolstofvezel uit de kast getrokken. Een deel van het chassis, de reminstallatie en de ophanging zijn uit alumnium vervaardigd. Het koolstofvezel dak, dakspoiler en spiegelkappen zijn niet alleen gewichtsbesparend, maar bovenal ook het toppunt van sportieve looks.
Onder de kap heeft Alfa een paradepaardje gemonteerd. Het is de kersversie 1.8 Di Turbojet benzinemotor, die ook zijn weg naar andere Alfa's en Lancia's zal vinden. Voor de MiTo trok de technische staf echter alles uit de kast en regelde de direct ingespoten motor af op liefst 240 pk. Wetende dat zijn geduchte concurrent Mini Cooper S JCW er 211 heeft, wordt dat een flinke strijd om de winst in de praktijk. Om deze kans te vergroten heeft Alfa het onderstel met 2 centimeter verlaagd en is het DNA systeem weer van de partij. En laten we de versterkte reminstallatie niet vergeten, al dat geweld moet immers ook tot stoppen gedwongen kunnen worden.
Nieuwe motoren 159 en Brera/Spider
Onlangs passeerde de nieuwe 1.8 turbomotor voor Alfa al de revue. Het blok - eigenlijk 1.75 liter groot - levert 200 pk en 320 Nm bij 1400 toeren (!) en vindt zijn weg naar de 159, Brera en Spider. Met een breed koppelbereik, directe inspuiting en een relatief kleine cilinderinhoud krijgt deze viercilinder de schone taak het brandstofverbruik in de modellijn te drukken. Het merk geeft een CO2-uitstoot van 189g/km op terwijl de minder krachtige 2.2 JTS nog 217g/km uitspuwt. Maar, prestaties leveren verliest hij niet uit het oog. Als het moet vlieg je in 7.7 seconden naar 100 en haal je 235 km/u!
Maar, dieselnieuws is er ook. de 2.0 JTDm doet zijn intrede, goed voor 170 pk (bij Fiat 165...) en liefst 360 Nm. Ook deze aanwinst is bedoeld om de Alfarijders tevreden te houden - een top van 216 en een 0-100 sprint lukt in 9 seconden-, maar ook het milieu minder te belasten. De Italianen rekenen op een CO2-uitstoot van 142 g/km voor de 159 sedan. Voor de huidige 1.9 JTDm is dat momenteel 157g/km. Daarnaast is de compressie ten opzichte van zijn voorganger verlaagd om zo de uitstoot van NOx te drukken.
Beide nieuwkomers zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak Ook deze zelfontbrander komt in de zojuist genoemde modellen leverbaar. Medio april is het zover. De 159 is dan ook leverbaar met nieuwe lakkleuren en vers lichtmetaal
Alfa 8C Spider
Last but not least kunnen we in Zwitserland ook de 8C Spider tegemoet zien. Voor velen misschien wel de mooiste Alfa aller tijden. Net als zijn coupebroer huist in het vooronder de 4.7 liter achtcilinder met 450 pk, die is gekoppeld aan een elektronisch bediende handbak. En die natuurlijk een geweldige sound weet te produceren, maar dat laatste zullen we in Geneve moeten missen...