Vijfliter-hart voor Jaguar XKR

De R is in de maand, dus verrast Jaguar ons na de XFR nu ook met de vernieuwde XKR. De rasechte coupé van de Britten

De R is in de maand, dus verrast Jaguar ons na de XFR nu ook met de vernieuwde XKR. De rasechte coupé van de Britten werd rondom opgepept en kan rekenen op een vijfliter V8.

Het grootste nieuwtje ligt in het vooronder. Daar monteerden de Britten een 5.0 V8 met compressor uit de XFR, goed voor 510 pk en 625 Nm. Tweehonderdvijftig halen is een eitje en van nul naar honderd sprinten duurt slechts 4.8 seconden. Tenslotte werd ook voor deze 'R' de zestrapstransmissie verstevigd om al die krachten aan te kunnen. Zijn relatief lage gewicht - aluminium! - bezorgt 'm een gunstig verbruik en een CO2-uitstoot van 292g/km, een fractie gunstiger dan zijn voorganger met 4.2 V8.

De exterieur-vernieuwingen bleven subtiel, maar zetten de XK wel weer fris in het daglicht. LED-achterlichten en in kleur gespoten powervents maken deel uit van het recept, evenals andere uitlaten en knipperlichten in de buitenspiegels. In het interieur doet de Jaguar Drive Selector uit de XF zijn intrede en werd het verrijkt met een nieuw stuurwiel.