Mercedes-Benz E-Klasse in detail

Oke, nog één keer dan. De brochure van de nieuwe Mercedes E-Klasse (W212) die binnenkort wordt gepresenteerd, is

Oke, nog één keer dan. De brochure van de nieuwe Mercedes E-Klasse (W212) die binnenkort wordt gepresenteerd, is uitgelekt op het internet. Zodoende kunnen we ons vast 'opwarmen' aan wat deze Mercedes-Benz allemaal te bieden heeft. Wordt het een bruin, beige, zwart of grijs interieur? Een Avantgarde of een Elegance? Update: officiële beelden en prijzen!

Met de komst van de nieuwe E-klasse creëert het merk meer gelijkenis met de S-Klasse. Wielkasten, deurhendels en forse bumpers zullen daar voor zorgen. Ook is de grille nadrukkelijker vormgegeven en worden de luchtinlaten hoekiger, en komt er eveneens een plaats voor LED-verlichting. Al met al moet de E-klasse naast stijlvol ook sportief overkomen. Daar zal de AMG natuurlijk nog meer voor zorgen, dat zit met zijn 6.2 V8 motoriseringen wel goed.

De ‘E’ zal naast zijn looks ook op technisch gebied weer een trede op de ladder stijgen. Hoewel Das Haus wel afscheid neemt van het SBC remsysteem in ruil voor een conventioneel systeem (keramische remmen optioneel en standaard op de AMG), kunnen we wel een uitbreiding op het veiligheidspakket tegemoet zijn, waarbij de bestuurder op tal van manieren in de gaten wordt gehouden. Onbedoelde wisselingen van rijbaan, wegdek-, verkeersborden- dodehoek, en bandenspanningsensoren zullen eveneens deel uitmaken.

Het motorpalet van de nieuwe E-Klasse is als vanouds zeer gevarieerd. De 200 en 250 CGI direct ingespoten viercilinders zijn compleet nieuw (daar moet je 1 op 15 mee halen!), en zijn 184 en 204 pk sterk. Daarna volgt een 350 CGI zescilinder BlueEfficiency (292 pk). Een 5.5 liter V8 (E500) komt er ook, en die is tevens met 4Matic vierwielaandrijving leverbaar. De 63 AMG met meer dan 500 pk volgt rond de zomer.

Op het dieselfront kunnen we rekenen op de nieuwe 2.2 CDI dieselmotor met dubbele turbo, in E200, E220 en E250 CDI-variant, met vermogens van 136 tot 204 pk en een koppel dat ligt tussen 360 en 500 Nm. Hiervan zullen BlueEfficiency-versies leverbaar worden. Het verbruik bedraagt in de meeste gevallen verbruiken slechts 5.3l/100km!

Zescilinder diesels zijn er ook weer, in de vorm van de E280 CDI (verder verfijnd) en E350 CDI, die 231 pk sterk is en 540 Nm te bieden heeft. Deze versie verstookt 6.8l/100km. Deze zescilinder komt ook als 211 pk sterke Bluetec, die met behulp van de NOx-katalysator kan voldoen aan de Euro6-emissienorm.

Zoals gezegd toont Mercedes de E-Klasse eerst in Detroit, om daarna groots in Geneve uit te pakken voor het Europese debuut, tegelijkertijd met de E-Klasse Coupe. Later in het jaar volgen de AMG-versies, en in het najaar is de E-Klasse Cabrio en Estate aan de beurt.

De vanafprijs is bekend, de 220 CDI (met A-label) staat voor 49.990 euro in het prijzenboek. Later volgt de 200 CDI en die zal nog iets lager zijn geprijsd. Een E-Klasse met 250 CDI diesel gaat voor 55.500 euro de deur uit en de 350 CDI - met automaat - kost 65.901 euro, om precies te zijn.

Het benzinefront begin momenteel bij 54.504 euro voor de 250 CGI met B-label, een trede hoger staat de 10.500 euro duurdere 350 CGI. Voor de E500 - ook met automaat - vraagt Mercedes liefst 91.501 euro. De benzine-instapper is de 200 CGI, maar die volgt later en krijgt dan ook een prijs.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.