Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss spant de kroon

Wat is de overtreffende trap van de Mercedes-Benz SLR McLaren? Tot nog toe was daar geen antwoord op te geven. Mercedes

Wat is de overtreffende trap van de Mercedes-Benz SLR McLaren? Tot nog toe was daar geen antwoord op te geven. Mercedes stelt nu als kroonstuk de SLR McLaren Stirling Moss voor, die dakloos is en ook een voorruit moet missen. De productie is beperkt tot 75 exemplaren.

De nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss draagt de naam van de legendarische Britse coureur Stirling Moss, die in de vijftiger jaren met de al even beroemde Mercedes-Benz SLR-sportwagens de ene zege na de andere behaalde.

Zoals gezegd heeft dit pronkstuk geen dak en voorruit. Slechts twee windschermen van een paar centimeter hoog beschermen de bestuurder en passagier tegen de rijwind. Over puristisch rijden gesproken! De carrosseriestructuur dient als rolbeugel voor de bescherming van de inzittenden. De carrosserie zelf is van koolstofvezel gemaakt. Net zoals bij het historisch voorbeeld zijn ook bij de nieuwe SLR Stirling Moss de dorpels aan de zijkant zeer hoog. Daarom werd er gekozen voor vleugeldeuren die naar voren openen. Indien gewenst kan de auto door middel van twee afdekplaten van koolstofvezel, de zogeheten tonneaucovers, worden afgedekt. Deze platen zijn opgeborgen in de kofferruimte

Onder de lange motorkap huist een V8 compressormotor, goed voor 650 pk. Deze krachtcentrale maakt het mogelijk om in minder dan 3.5 tellen de 100 km/u-grens te bereiken en door te stomen naar 350 km/u.

Met de start van de productie van de SLR Stirling Moss in juni 2009 wordt in mei 2009 zoals gepland de productie van de SLR Roadster stopgezet.