Rijden op LPG is niet alleen fors goedkoper - een liter kost slechts 53 cent -, het scheelt ook 10 procent aan CO2-uitstoot. De viercilinder levert een kleine 100 pk en verbruikt meer dan we gewend zijn; 9.2l/100 km, een onlosmakelijke eigenschap van LPG. Toch is de CO2-uitstoot gunstig: 149 g/km. Gemiddeld kom je 420 km ver op een volle tank LPG. Wanneer je rijdt op benzine verbruikt de Golf BiFuel 7.1l/100 km en bedraagt de CO2-uitstoot 166g/km, net als zijn conventionele benzinebroer.
De prestaties zullen vrijwel gelijk zijn aan de versie die louter op benzine kan rijden. In iets meer dan 11 tellen kun je op 100 km/u zitten en de topsnelheid is 188 km/u. Aan ruimte zul je niets inboeten. De LPG-installatie wordt op de plaats van het reservewiel gemonteerd. De gasdop zit weggewerkt achter de vertrouwde tankklep. Een hoopvolle impuls voor LPG, lijkt ons. Medio 2009 wordt deze Golf BiFuel ook voor ons land beschikbaar.
Ondertussen werkt VW ook aan aardgastechniek. Na de al eerder getoonde Passat Variant TSI Ecofuel toonden de Duitsers ook de sedanversie. Dankzij turbotechniek weet de 1.4 TSI op aardgas een behoorlijke 150 pk te leveren en neemt hij weinig aardgas tot zich. Traag en aardgas is dus niet meer onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nul tot 100 in minder dan 10 tellen en een CO2-uitstoot van 120 g/km! Op volle aardgastanks kom je 400 km ver.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review