Aftellen geblazen - Mercedes-Benz E-Klasse W212 (update: motorpalet bekend!)

De nieuw Mercedes E-Klasse is bijna gereed voor introductie. Het merk toont de nieuwste generatie 'E' in januari op de autoshow in Detroit. Dit zijn de laatste foto's van de 'W212' zakensedan, die naast scherpere looks over nieuwe (turbo)motoren zal beschikken. Update: motorenpalet bekend!

Met de komst van de nieuwe E-klasse creëert het merk meer gelijkenis met de S-Klasse. Wielkasten, deurhendels en forse bumpers zullen daar voor zorgen. Ook is de grille nadrukkelijker vormgegeven en worden de luchtinlaten hoekiger, en komt er eveneens een plaats voor LED-verlichting. Al met al moet de E-klasse naast stijlvol ook sportief overkomen. Daar zal de AMG natuurlijk nog meer voor zorgen, dat zit met zijn 6.2 V8 motoriseringen wel goed.

De ‘E’ zal naast zijn looks ook op technisch gebied weer een trede op de ladder stijgen. Hoewel Das Haus wel afscheid neemt van het SBC remsysteem in ruil voor een conventioneel systeem (keramische remmen optioneel en standaard op de AMG), kunnen we wel een uitbreiding op het veiligheidspakket tegemoet zijn, waarbij de bestuurder op tal van manieren in de gaten wordt gehouden. Onbedoelde wisselingen van rijbaan, wegdek-, verkeersborden- dodehoek, en bandenspanningsensoren zullen eveneens deel uitmaken.

Update: Motorpalet opgedoken - nieuwe diesels en turbomotoren.

Het motorpalet van de nieuwe E-Klasse is als vanouds zeer gevarieerd. Als eerste bestaat het benzinefront uit zescilinders: de E300 (opgewaardeerde E280), de E350 (CGI) en de E500 met V8. De 63 AMG versie volgt pas na de zomer. Verder zijn nieuwe viercilinder turbomotoren in ontwikkeling die de Kompressorvarianten zullen gaan vervangen.

Op het dieselfront kunnen we rekenen op de nieuwe 2.2 CDI dieselmotor met dubbele turbo, in E200, E220 en E250 CDI-variant, met vermogens van 136 tot 204 pk. Hiervan zullen BlueEfficiency-versies leverbaar worden. Zescilinder diesels zijn er ook weer, in de vorm van de E280 CDI (verder verfijnd) en E350 CDI. Die laatste belooft meer kracht te hebben dan de 420 achtcilinderdiesel in de huidige generatie. Tevens kunnen we het innovatieve BlueTec emissiesysteem tegemoet zien, die met behulp van de NOx-katalysator kan voldoen aan de Euro6-emissienorm.

Zoals gezegd toont Mercedes de E-Klasse eerst in Detroit, om daarna groots in Geneve uit te pakken voor het Europese debuut, tegelijkertijd met de E-Klasse Coupe. Later in het jaar volgen de AMG-versies, en in het najaar is de E-Klasse Cabrio en Estate aan de beurt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.