BOVAG en RAI Vereniging winnen Hoger Beroep tegen fijnstoftaks

Het door de RAI Vereniging en Bovag aangetekende hoger beroep omtrent de door de overheid ingevoerde fijnstofheffing

Het door de RAI Vereniging en Bovag aangetekende hoger beroep omtrent de door de overheid ingevoerde fijnstofheffing kreeg vandaag een bijzondere wending. De rechter oordeelde vandaag dat deze in de BPM verwerkte ‘roettax’ voor diesels niet mag worden voortgezet omdat deze in strijd is met de Europese regelgeving. Binnen vier weken moet deze belasting worden stopgezet, maar het ministerie neemt cassatie bij de Hoge Raad in overweging.

Belangrijkste overweging is dat Nederland niet vooruit mag lopen op de Europese vastgestelde emissieregeling. De maatregel die per 1 april werd ingevoerd kwam erop neer dat een dieselauto met een deeltjesuitstoot van 0 mg/km een korting kreeg van € 900 op de verschuldigde BPM en dat voor elke mg/km meer de BPM met € 200 toeneemt. Bij een uitstoot van 5 mg/km (de grenswaarde voor de fijnstofemissie van de toekomstige Euro-5 norm) werd er dus € 100 meer geheven op de anders verschuldigde BPM en bij een uitstoot van 25 mg/km (de huidige Euro-4 norm) maar liefst € 4100. Dieselauto’s die niet waren voorzien van een gesloten roetfilter zijn zo ‘onverkoopbaar’ geworden.

Binnen vier weken moet deze belasting worden stopgezet, maar het ministerie neemt cassatie bij de Hoge Raad in overweging.