Optimaal zicht met Adaptive High-beam Assistant van Mercedes-Benz

Mercedes heeft een nieuw systeem ontwikkeld die het rijden in het donker nog prettiger en veiliger maakt. Naast

Mercedes heeft een nieuw systeem ontwikkeld die het rijden in het donker nog prettiger en veiliger maakt. Naast systemen als bochtenverlichting, Night Vision en xenon dimlicht, biedt Das Haus vanaf het voorjaar Adaptive High-beam Assistant, dat de reikwijdte van de koplampen automatisch aanpast aan de afstand van voor- of tegenliggers, met een optimaal zicht tot gevolg.

Het systeem werkt met behulp van een camera aan de binnenkant van de voorruit die het verkeer voor de auto in de gaten houdt. Dankzij een intelligent beeldverwerkingssysteem herkent de camera andere auto’s en berekent de onderlinge afstand.

Door de automatische aanpassing kan de bestuurder steeds profiteren van de optimale belichtingsafstand, zodat hij of zij het verloop van de weg, voetgangers en fietsers en mogelijke gevaarlijke situaties sneller en beter kan herkennen. Kans op verblinden of ongewenste effecten zijn er niet bij; de techniek regelt elke 40 milliseconden de lichtverdeling zoals het verkeer het toelaat. De reikwijdte van het dimlicht worden vergroot van circa 65 tot 300 meter.

Mercedes combineert de nieuwe ontwikkeling met het Intelligent Light System, dat vijf verschillende bi-xenon-lichtfuncties biedt. Deze zijn afgestemd op typische rij- of weersomstandigheden, waaronder die van binnenwegen, autosnelweg, actieve bochtenverlichting, verlichting bij het afslaan en versterkte mistlampen.