Volvo heeft meerdere maatregelen genomen om de uitstoot te verlagen en het verbruik terug te dringen. Naast de introductie van voorwielaandrijving is onder meer de interne wrijving in de motor verlaagd en zijn wijzigingen in het inlaat- en uitlaatsysteem doorgevoerd. De inspuitdruk is verlaagd door de toepassing van een nieuwe hogedrukpomp en de brandstofinspuiting is verfijnd met de komst van Piezo-injectoren. Verder heeft de dieselmotor een lagere compressie en een efficiëntere verbranding meegekregen.
Deze zuinigere XC60 levert iets minder pk’s dan de D5, namelijk 175 pk, maar meer dan de standaard 163 pk 2.4D en biedt meer koppel dan zijn sterkste broer; 420 Nm. Deze kracht gaat wel allemaal naar de voorwielen, want AWD is niet mogelijk. De opgegeven CO2-uitstoot is met 170 gr/km behoorlijk laag (komt overeen met een verbruik van 6.4l/100km), een goed staaltje techniek dus waar de concurrentie van mag staan te kijken, én waar de aangescherpte slurptaxregeling geen grip op zal hebben. Wie overigens een automaat bestelt moet rekening houden met 0.9l meerverbruik, en slurptax.
De auto krijgt in Nederland een groen energielabel C. De prijs is op dit moment nog niet bekend, maar zal naar verwachting enkele duizenden euro's onder die van de 2.4D AWD komen te liggen. Vanaf november staan alle vierwielaangedreven XC60’s bij de dealer, als T6 285 pk, 2.4D en D5. In het voorjaar van 2009 komt de zojuist genoemde voorwielaangedreven variant.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review