Heel lang zal het geen studiemodel meer blijven, maar in Parijs presenteert Audi een extra zuinige diesel-A4, die nog zuiniger belooft te zijn dan zijn neef Passat BlueMotion. Elke 100 kilometer verbruikt deze TDIe slechts 3.99 liter diesel, maar net iets meer dan een Golf BlueMotion en veel zuiniger dan de A3 TDIe. Een score die ook stukken beter is dan concurrent BMW 318d, die 4.7l veorbert maar wel 20 pk extra biedt. Die zuinigheid heeft hij onder meer te danken aan zijn lange zesbak, start-stop systeem en regeneratie van de remenergie. Daarnaast werd ook de stuurbekrachtiging aangepast, zodat ie alleen werkt wanneer er daadwerkelijk gestuurd wordt. Tot slot werd er gewicht bespaard op de versnellingsbakbehuizing.
Onder de kap ligt een moderne 2.0 TDI common rail dieselmotor met 120 pk – baas boven baas - die ook standaard al in de A4 wordt geleverd. Deze heeft genoeg pit voor een acceptabele 0-100 sprint in minder dan 11 tellen en een top van boven de 200. De 80-120 acceleratie wordt in de vijfde versnelling in slechts 10,9 seconden voltooid! Verrassend is ook de CO2-uitstoot, 105 gr/km.
Uiteindelijk is de bestuurder degene die het daadwerkelijke verbruik van een auto bepaalt - zelfs bij een efficiënte auto als de Audi TDI Concept e. Daarom is het studiemodel voorzien van hulpmiddelen voor die bestuurder. Op het dashboard is een efficiencyprogramma oproepbaar. Dit waarschuwt bijvoorbeeld voor open ramen en geeft schakeladviezen. Het navigatiesysteem biedt voor elke rit tevens een zo zuinig mogelijk alternatief.
Andere zuinige Audi e-varianten zijn de al genoemde A3 TDIe, de A6 2.0 TDIe (136 pk, 5.3l/100km) en de A8 2.8 FSIe (220 pk, 8.3l/100km)
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review