Ecotour 2008 - Seat Ibiza Ecomotive de zuinigste en dubbele winst voor Volkswagen Passat

Op 13 september is de Ecotour 2008 van start gegaan, onder leiding van de ANWB en haar zusterclubs. Vanuit Barcelona

Op 13 september is de Ecotour 2008 van start gegaan, onder leiding van de ANWB en haar zusterclubs. Vanuit Barcelona reden 42 spaarzame auto’s zo zuinig mogelijk richting eindpunt Scheveningen, waar vrijdag de auto’s zijn gearriveerd. De Seat Ibiza Ecomotive bleek met een verbruik van slechts 3.8 l/100km de zuinigste van het stel. Uitstekend is helemaal het resultaat van de Volkswagen Passat BlueMotion, die 3.9 liter diesel per 100 kilometer tot zich nam.

Ecotour 2008 - Seat Ibiza Ecomotive de zuinigste en dubbele winst voor Volkswagen Passat

De bedoeling van deze toer; rijd zo zuinig mogelijk van Spanje naar Nederland, via Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg en België. Dat gebeurde in diverse klassen (klein, kleine-middenklasse en middenklasse) en zowel benzine- als dieselmodellen deden mee. Een gemêleerd aantal rijders, waaronder amateurs en rallyrijders, deden met behulp van ‘Het Nieuwe Rijden’ hun best om zo min mogelijk brandstof te verbruiken. Iedereen reed dezelfde route – zo’n 300 tot 400 km per dag - en tankten op dezelfde locatie. Ook wisselden de deelnemers regelmatig van auto, voor een zo eerlijk mogelijk resultaat.

In de kleine klasse benzine behaalde de Daihatsu Cuore met 4.5/100km de winst, en liet daarmee onder meer de smart fortwo, Citroen C1, Fiat 500 en Hyundai i10 achter zich. In de dieselklasse van compacte modellen won zoals genoemd de Seat Ibiza Ecomotive met 3.8l/100km, een verbruik dat ook de fabriek claimt. Tegenstrevers als de Polo BlueMotion, Mini Cooper D en Opel Corsa, Suzuki Splash en Skoda Fabia Greenline moesten het onderspit delven.

De kleine middenklasse werd op het erepodium vertegenwoordigd door de Audi A3 1.9 TDIe (diesel, 4.0 liter), nog voor oa. de BMW 118d, Seat Leon Ecomotive, Hyundai i30 en Fiat Bravo. De populaire Toyota Prius (benzine-hybride, 4.6 liter) wist met zijn hybridetechniek de Renault Modus, BMW 1-serie en Volkswagen Golf te verslaan, en bleek ook net iets zuiniger dan grote concurrent Honda Civic Hybrid. Volkswagen weet in de middenklasse dubbele winst te behalen, daar staan twee Passat’s bovenaan de lijst, en wel de 1.4 TSI benzine, die met 1 op 17 (5.9 liter/100km) ook gunstiger dan de fabriekopgave presteerde, De 1.9 TDI BlueMotion is de grote winnnaar in de diesel-middenklasse. Andere concurrerende deelnemende modellen waren onder meer de Mazda 6, Mercedes C-Klasse, BMW 316, Skoda Superb, Honda Accord, Audi A4 en Volvo S40