Mercedes gebruikte de 3.5 V6 uit de S350 en combineerde deze met een 20 pk sterke elektromotor. Het totaalvermogen van dit vlaggenschip bedraagt 299 pk en het maximumkoppel van 385 Nm is eveneens fors. Bijzonder is nog dat er geen CVT-automaat is gemonteerd – dat zien we tot nu toe altijd – maar dat de huidige 7G-tronic versnellingsbak zijn werk mag doen. Wie alles uit de kast haalt snelt in 7.2 seconden naar 100 en bereikt 250 km/u.
Het ontwikkelen van deze aandrijflijn zet ook zoden aan de dijk als het gaat om CO2-uitstoot. Gezien het gemiddeld brandstofverbruik a 7.9l/100 km komt dat neer op 190 gram CO2/km, waarmee de S-Klasse de meest gunstige waarde in zijn klasse neerzet. Audi heeft namelijk een A8 2.8 FSIe die 199 gram CO2/km iutstoot, maar die moet het wel zonder hybridemodule stellen en is minder krachtig.
De elektromotor werkt naast die extra duw ook als startmotor en laat de motor in stedelijk verkeer automatisch af- en aanslaan. Volledig elektrisch rijden is er overigens niet bij, het systeem houdt daar rekening mee met inparkeren, zodat de motor ingeschakeld blijft. Vrijgekomen remenergie wordt opgeslagen in de lithium-ion accu en later hergebruikt. Die accu’s vind je trouwens onder de kap voorin en niet in de bagageruimte, daar wilde Mercedes niet aan tornen. De compacte hybridemodule weegt slechts 75kg.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review