Nissan X-Trail op waterstof zet rondetijd op Nürburgring

Nissan heeft de eer om als eerste autofabrikant met een brandstofcelauto een officiële rondetijd te laten noteren op de

Nissan heeft de eer om als eerste autofabrikant met een brandstofcelauto een officiële rondetijd te laten noteren op de begeerlijke Nordschleife van de Nürburgring. Een X-Trail met brandstofcel deed zijn ronde in 11:58 minuten, zonder uitstoot.

Ondanks de matige weerstomstandigheden hield de X-Trail zich kranig en reed in net minder dan 12 minuten een ronde. Zonder regen was hier nog zeker 30 seconden van af gesnoept, laat het merk weten.

De vijfpersoons X-Trail FCV is elektrisch aangedreven en put zijn energie uit de brandstofcel. Die elektriciteit ontstaat uit een elektrochemische reactie tussen waterstof – opgeslagen in een tank – en zuurstof. De enige ‘uitstoot’ is waterdamp. De energie die vrij komt tijdens remacties wordt opgeslagen in een moderne lithium-ion accu. Door deze innovatieve manier van aandrijving is de Japanner 120 pk sterk, beschikt over 280 Nm en is in staat om maximaal 150 km/u te rijden.