BMW 7 serie nog sneller, zuiniger en dynamischer (update: video)

BMW laat vandaag meer informatie los omtrent hun te introduceren aanwinst, de 7-serie. De executive zakensedan belooft nog dynamischer te zijn, en zal tegelijkertijd meer comfort en luxe te bieden hebben. Daar tegenover staat ook een lager brandstofverbruik, dankzij nieuwe turbomotoren en een fijngeslepen diesel. Update: video!

Zoals te verwachten viel introduceert BMW tal van innovatieve (veiligheid)features op hun nieuwe vlaggenschip. Waren we al op de hoogte dat BMW variabele besturing heeft; nu combineert het merk dit met meesturende achterwielen, voor nog meer Freude am Fahren!

Veilig rijplezier

Voor optimaal rijplezier onder alle omstandigheden is elke BMW 7 Serie standaard uitgerust met Dynamic Driving Control. Hierbij kan de bestuurder kiezen uit een comfortstand, normale stand en sportieve stand van de dempers. Als optie is Dynamic Driving Control bovendien uit te breiden met Dynamic Drive, een systeem dat overhellen tegengaat. Dat maakt de 7 Serie niet alleen wendbaarder, maar verbetert ook het comfort voor de inzittenden.

Het optionele Active Cruise Control, een cruisecontrol die automatisch voldoende afstand tot de voorligger houdt, is uitgebreid met een Stop & Go-functie. Dit systeem houdt ook bij fileverkeer voldoende afstand en laat de auto vanzelf stoppen en weer wegrijden wanneer nodig. Hoewel Active Cruise Control zelf licht remt, zo nodig tot stilstand, laat het systeem de bestuurder door middel van optische en akoestische signalen weten dat hij moet ingrijpen.

De dode-hoekwaarschuwing maakt de bestuurder door middel van een vibratie in het stuur erop attent dat hij de rijstrook verlaat zonder richting aan te geven. Het systeem, een primeur voor BMW, werkt met radarsensoren en detecteert auto’s die achter of in de dode hoek van de BMW 7 Serie rijden. Dat wordt aangegeven met een gevarensymbool in de buitenspiegel. Wil de bestuurder alsnog van rijstrook wisselen, dan knippert de driehoek en vibreert het stuurwiel.

Het is maar goed dat BMW dan nu ook een head-up display kan leveren, met geintregeerd snelheidslimiet-venster. Je rijdt immers zo te hard...Een camera onder de binnenspiegel registreert de verkeers- en matrix borden langs en boven de weg! Een andere opvallende feature is het Night Vision met persoonsherkenning en -waarschuwing. Dit systeem analyseert de verkeerssituatie en kan de bestuurder waarschuwen voor voetgangers als deze bijvoorbeeld de weg op lopen. Met Side View kan de bestuurder in onoverzichtelijke situaties ‘om de hoek kijken’ om de verkeerssituatie te beoordelen. Met behulp van twee op de voorste hoeken van de auto gemonteerde camera’s kan de bestuurder bij bijvoorbeeld een nauwe uitrit eenvoudig in het iDrive scherm de situatie op de weg bekijken en beoordelen of het veilig is om weg te rijden.

Aan meer luxe en verwennerrij geen gebrek. Het is zelfs mogelijk om te internetten in de 7-serie. Alleen moeten we daar in ons land nog wel even op wachten. Handig is ook BMW’s Teleservice. Mocht je onverhoopt met panne staan, dan heeft de auto bij een electronisch manko alle gegevens doorgespeeld naar BMW Breakdown Assistance. Een eventuele reset – laten we er maar niet van uit gaan dat het ooit nodig is – kan dan op afstand voltooid worden!

Zuinige turbomotoren

Nieuw voor de 7 serie is ook EfficientDynamics. Dankzij diverse technieken bleef het brandstofvebruik relatief laag. Ook voerde BMW een gewichtsbesparing door. Bij introductie wordt de BMW 7 Serie leverbaar met drie motoren: de achtcilinder 750i met 407 pk, de van groen energielabel C voorziende zescilinder 740i met 326 pk en de krachtige zescilinder zelfontbrander 730d die het tot 245 pk schopt. Ze hebben één ding gemeen; turbotechnologie en directe inspuiting. De BMW 730d beschikt over common rail techniek van de derde generatie en verdient een C-label, dankzij zijn CO2-uitstoot van 192 gr/km.