Zuinigheids test hybride vs. diesel

Diesel en hybride worden vaak met elkaar vergeleken. Qua brandstofverbruik lopen ze namelijk niet ver uiteen. Gehad.

Diesel en hybride worden vaak met elkaar vergeleken. Qua brandstofverbruik lopen ze namelijk niet ver uiteen. Gehad. Het kwam tot een vergelijk, waarbij de Jeep Patriot het daarbij opnam tegen de Toyota Prius.

Onlangs voerde Clean Green Cars, een vergelijkingstest uit waarbij hybride-modellen uit diverse categorieën aantraden tegen diesels. Daarbij werden drie duels in verschillende auto-categorieën uitgevochten. De route voerde over snelwegen, B-wegen én door de stad. De totale lengte van de rit bedroeg 256 kilometer en de testrijders hadden de strikte opdracht zich te allen tijde aan de geldende maximum snelheid te houden. De hybride tegenstrever van de Jeep Patriot scoorde op deze rit een gemiddeld verbruik van 1:14,1 terwijl de Patriot zelf 1:13,7 voor zich liet noteren. Clean Green Cars tekende daarbij aan dat de Jeep Patriot meer rijplezier en binnenruimte bood. Bovendien stelde CGC vast dat “de Jeep Patriot diesel tot de zuinigste 4x4’s behoort en zelfs een lagere CO2-uitstoot dan bijvoorbeeld MPV’s van dezelfde grootte.”

Daarbij moet wel aangetekend worden dat er meer is dan alleen CO2-uitstoot. De uitstoot van benzineverbranding brengt minder andere schadelijke stoffen met zich mee, zoals fijnstof en stikstofoxiden, Nox. Dat draagt ook weer bij aan de luchtkwaliteit. En wanneer hybrides in de stad volledig elektrisch rijden is de uitstoot natuurlijk nul. Het hybride concept is ook nog lang niet uitgebroed. De doorbraak met lithium-ion accu’s en de plug-in-variant er komt liggen de kaarten weer heel anders.