Nieuw studiemodel van Mazda voor Russische markt

Mazda loopt alvast vooruit op de Moskou International Automobile Salon 2008 en maakt bekend dat zij eind augustus een

Mazda loopt alvast vooruit op de Moskou International Automobile Salon 2008 en maakt bekend dat zij eind augustus een nieuwe concept car onthullen zal. Het gaat om een sportieve compacte crossover SUV die speciaal voor de Russische markt is gemaakt. En wij dan?

Het studiemodel – de naam is nog even geheim - is ontworpen volgens de nieuwe designfilosofie van Mazda onder de naam ‘Nagare’ en treedt daarmee in de voetsporen van een reeks eerder getoonde concept cars, zoals de Nagare, Ryuga, Hakaze, Taiki en Furai.

Nagare, dat ‘flow’ betekent ofwel stroming in de zin van vloeiende beweging, vertegenwoordigt een nieuwe benadering van het tot uitdrukking brengen van beweging en snelheid in het ontwerp van een auto. Het designthema voor de nieuwe concept car van Mazda in Moskou is ‘zijwinden’.

Rusland is één van de snelst groeiende markten in Europa en is hard op weg om binnen niet al te lange tijd zelfs de grootste in Europa te worden. SUV’s zijn bijzonder populair in Rusland, wat blijkt uit een marktaandeel van zo’n 20 %. De nieuwste concept car van Mazda is speciaal ontworpen voor jonge SUV-kopers met een groot gevoel voor stijl.