De designers hebben bij het vernieuwen van de A3 de pen wat scherper gezet, maar lieten de A3 wel 2.5 centimeter groeien. Vooral het front valt direct in zijn gewijzigde vorm op. Niet in de laatste plaats omdat LED-verlichting kan worden gemonteerd met Bi-xenon, maar ook omdat elke A3 dagrijverlichting heeft. Ook de wielkasten kregen een nieuwe vorm. Geheel volgens de trend heeft de A3 nu ook knipperlicht in de spiegels. Bijzonder is nog de doorlopende strip aan de achterzijde, die in het donker oplicht en zo de A3 nog eens in de picture zet. Het interieur kreeg onder meer een nieuw instrumentarium, zoals we die ook al in de A3 Cabriolet zagen.
De nieuwe zeventraps S tronic kennen we nog maar net van Volkswagen, maar Audi neemt deze versnellingsbak met dubbele koppeling natuurlijk ook op in het leveringsprogramma. De 1.6 (102 pk), 1.4 TFSI (125 pk)en 1.8 TFSI (160 pk) komen daarvoor in aanmerking. De zevende versnelling kent een extra lange overbrenging om het verbruik te drukken. De 3.2 zescilinder met 250 pk, de 2.0 TFSI en dieseluitvoeringen doen het nog met zes versnellingen.
Met het verfrissen van de A3 heeft Audi ook het adaptieve schokdempersysteem magnetic ride toegevoegd. Daarmee kun je de demperkarakteristiek instellen, naar keuze in stand normaal of sport. Het systeem is leverbaar op de 1.8 en 2.0TSI, de 3.2 V6 en de tweeliter diesel. Wie nog wat extra sportiviteit wil kan het verlaagde sportonderstel bestellen.
Last but not least levert Audi de S3 nu ook als Sportback! Onder zijn kap ligt dan dezelfde 2.0 TFSI met 265 pk en 350 Nm. Daarmee word sportief en agressief in 5.8 seconden naar de 100 gelanceerd en kun je zonder moeite de 250-begrenzer induiken.
Update: S tronic voor S3
In Duitsland is de komst van de Audi S3 met S tronic versnellingsbak aangekondigd. De snelschakelende automaat met dubbele koppeling laat deze snelheidsduivel uit Ingolstad nog beter presteren, en noteert tegelijkertijd een lager verbruik. Van 0 naar 100 sprinten gaat met S tronic drie tienden van een seconde sneller; 5.5 seconden blijft er over. Het brandstofverbruik daalde naar 8.3l/100km. Wanneer deze geavanceerde transmissie voor de S3 in ons land leverbaar wordt is nog niet bekend. Aftellen!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review