De milieuzone die Amsterdam in wilt stellen moet dus auto’s van voor bouwjaar 1992 en oude dieselauto’s zonder roetfilter gaan weren. Het woordje ‘oud’ is echter vrij betrekkelijk. Tot enkele jaren terug was het roetfilter nog lang niet in elke dieselauto gemonteerd. Weliswaar zijn retrofit roetfilters een uitkomst geweest, maar die zijn niet voor elke auto beschikbaar. Het bouwjaar 1992 is ook niet zaligmakend. Er zijn modellen die zowel voor als na dat bouwjaar zijn geleverd. De één mag dus wel de stad in, de ander niet.
Radar nam de proef op de som en heeft het fijnstofgehalte, stikstofoxide en stikstofdioxide gemeten van diverse oude en nieuwe auto’s, want om de algemene Europese normen te halen moet ons land de uitstoot van deze stoffen verminderen. Het gaat in dit geval dus niet om de CO2-uitstoot.
Geteste auto’s zijn de Nissan Sunny uit 1991 en 1994. Ook werd de Peugeot 205 uit 1991 en 1998 onderzocht. Een Kia Carnival diesel en splinternieuwe Land Rover Discovery diesel was ook van de partij en voor de liefhebbers werd ook de Citroen 2CV nader onderzocht.
Zoals verwacht deden zowel de Nissan Sunny’s onderling niet veel onder elkaar en ook de Peugeot 205 ’s stootte onderling evenveel uit. De Citroen 2CV is nog geen oldtimer en bleek inderdaad behoorlijk vervuilend. Wanneer deze Lelijke Eend wat ouder was zou deze wel in de stad mogen rijden. De Kia Carnival diesel braakte behoorlijk wat roet uit en ook voor wat betreft de fijnstof en stikstofwaardes was het resultaat zelfs te vergelijken met de 2CV. De nieuwe Land Rover Discovery diesel wist echter nog veel meer fijnstof uit te stoten, en bleek deze terreinreus het niet beter te doen dan de Nissan ui 1991. Toch mag deze wel Amsterdam in…
Kijk voor specifieke resultaten op de site van Radar