De kwalificatie
In de training liet Portugal zien over een snelle auto te beschikken. Filipe Albuquerque klokte een tijd van 1:35:2 terwijl klassementsleider Zwitserland niet verder kwam dan de vierde stek. Team Nederland deed het rustig aan en pakte een 12e stek met 1:35:4. De eerste twee kwalificatie sessies die de pole voor de sprintrace bepaalde werden pas weer interessant aan het einde van de 15 minuten durende sessies. Jeroen Bleekemolen klaagde over een instabiele auto. Last van onder en overstuur dus wat ga je dan veranderen aan de auto. Men besloot de achterkant van de auto iets te laten zaken voor meer grip en minder luchtweerstand zodat de snelheid hoger wordt. Team Zwitserland pakt in de allerlaatste minuut van Q2 zijn 5e pole in 1:34:1 gevolgd door Portugal en Canada. Jeroen Bleekemolen viel buiten de top 10 omdat de auto gewoonweg niet hard genoeg gaat. In Q3 en Q4 die de pole voor de feature race moest opleveren zagen we hetzelfde beeld. Zwitserland pakte de pole voor Amerika en Portugal. Vooral de aanwezigheid van Amerika in de top 3 mag een verrassing genoemd worden. Team Nederland bleef steken op een teleurstellende 18e stek. Het is niet meer de vraag of Zwitserland kampioen wordt, maar wanneer.
De sprintrace
Dit seizoen is de feature race meer een training voor de feature race dan een echte race. De rijders willen vooral de auto heel laten voor de feature race. De 10 ronden durende race begon met een crash voor Nieuw Zeeland. Nog voor de start vliegt Jonny Reid op het rechte stuk van de baan na een touche met Jonathan Summerton. Een groot probleem voor Nieuw Zeeland en Amerika. Neel Jani pakt de leiding voor Canada en Portugal. Jani is de grote concurrent Reid kwijt en dat maakt het pakken van het kampioenschap wel erg eenvoudig. Jeroen Bleekemolen komt ondanks de nieuwe motor niet verder naar voren. Zelfs de powerboost biedt geen uitkomst. De auto gaat dit weekend gewoon niet vooruit. Neel Jani wint voor Zwitserland eenvoudig de race. Canada en Portugal completeren het podium. Jeroen Bleekemolen wordt dramatisch 17e.
De featurerace
Neel Jani moet nog 1 punt halen om kampioen te worden. De race met staande start begon met 21 auto’s op de grid. Adrian Zaugg startte vanuit de pits door een kapotte versnellingsbak. Na het doven van het licht heeft Jonathan Summerton een uitstekende start en pakt de leiding. Neel Jani volgt voor India. Bleekemolen beleeft een slechte start maar pakt snel weer een plaatsje terug. Robert Wickens gaat als een bezetene door het veld. Hij pakt op onconventionele wijze een aantal plaatsen. In de grote groep achter India zien we Portugal de Indiër voorbij gaan. Ierland, Maleisië en Nieuw Zeeland zitten vast achter Karthikeyan. Adam Carrol gaat de ex formule 1 coureur simpel voorbij. De eerste pitsstops zien we na 8 ronden in de race. Zoals bekend moeten de heren twee maal naar binnen voor nieuw rubber. De eerste regendruppels dienen zich ondertussen aan. Amerika komt als eerste binnen terwijl Neel Jani nog een ronde wacht. De stop van de Amerikaan is uitstekend en ondanks een prima stop van Zwitserland blijft Summerton aan de leiding. Tweede worden is voldoende voor Neel Jani om het kampioenschap te pakken dus uitrijden is van groot belang. Na 13 ronden heeft Neel Jani problemen met zijn versnellingsbak dus winnen gaat de Zwitser deze race niet. Portugal komt nu snel dichterbij en neemt Jonny Reid mee in zijn kielzog. Mocht de Nieuw Zeelander voorbij gaan aan de Zwitser dan is het kampioenschap nog niet voorbij. In de middengroep wordt Karthikeyan aan alle kanten voorbij gereden. De race begon zo goed voor de Indiër. Amerika leidt nog steeds voor Zwitserland en Portugal. Jeroen Bleekemolen levert in ronde 18 een gevecht met zichzelf, nog steeds op een 18e stek en het gaat voor geen meter met de oranje bolide. Na 24 ronden gereden te hebben maakt het veld zich op voor de tweede serie pitsstops. Neel Jani heeft de Portugees Albuquerque in zijn versnellingsbak zitten en het lijkt een kwestie van tijd voordat de Portugees de Zwitser gaat pakken. Het wordt achter Amerika een grote strijdt voor de tweede stek omdat er flink groepje snel dichterbij komt. Jonathan Summerton heeft intussen een comfortabele voorsprong van 9 seconden opgebouwd en heeft een grote kans zijn allereerste overwinning voor Amerika te gaan pakken. 14 ronden voor de vlag komt Summerton weer als eerste binnen. De rest van het veld komt druppelsgewijs binnen voor nieuw rubber. De gemiddelde pitsstop tijd is 37 seconden. Zwitserland maakt een slechte stop en ziet Jonny Reid voorbij gaan. Met deze stand wordt de laatste race op Brands Hatch bepalend voor het kampioenschap. Achter de Amerikaan zijn het 8 ronden voor de vlag Portugal, die een uitstekend weekend meemaken, en Ierland. Neel Jani komt niet verder dan de vijfde stek achter Jonny Reid voor Nieuw Zeeland. Het is wel goed om te zien dat we in het derde jaar van de A1 een nieuw land kampioen wordt. Na Duitsland en Frankrijk wordt het dit seizoen Zwitserland of Nieuw Zeeland. Een uitstekende ontwikkeling in deze competitieve race klasse. Opvallend is ook dat alle wagens de race uitrijden. Jonathan Summerton wint ogenschijnlijk eenvoudig deze race en zorgt voor weer een nieuwe race winnaar dit seizoen. Portugal wordt tweede voor Adam Carrol voor Ierland. Neel Jani wordt met een vijfde stek dus geen kampioen omdat Jonny Reid vierde wordt. Er zijn nog 32 punten te verdelen terwijl de voorsprong van Neel Jani nu 29 punten is. Team Nederland moet dit weekend maar snel vergeten en hopen op een nieuwe auto voor de laatste race.
De stand in het kampioenschap wordt dus super spannend met de laatste race in Engeland voor de boeg: Zwitserland 150 punten, Nieuw Zeeland 121 punten en Frankrijk 111 punten. Team Nederland is gezakt naar de 8e plaats met 80 punten.
Erick J. van de Wouw