Om met de deur in huis te vallen. De Ford Focus Econetic weet met zijn 109 pk/246 Nm sterke 1.6 TDCi dieselmotor een gemiddeld brandstofverbruik van 4.3l/100 km neer te zetten. De CO2-uitstoot bedraagt 115 g/km. Niet laag genoeg voor de 14% bijtellingsregeling voor zakelijke rijders, maar dat kun je ‘m lastig kwalijk nemen. Wel komt de Ford Focus Econetic in aanmerking voor een energielabel A.
Om tot dit iets lage verbruik te komen – een ‘normale’ Focus TDCI verbruikt 4.5 liter/100km – hebben de technici van Ford het motormanagement opnieuw geprogrammeerd. De aerodynamica werd door een verlaagd onderstel, achterspoiler en speciale skirts rondom teruggebracht. Verder monteert Ford 195/65-rubber met een lage rolweerstand. De handgeschakelde vijfbak maakt gebruik van een nieuw soort transmissieolie, met minder weerstand. Deze olie wordt vanaf nu standaard voor elk model.
Opvallend is nog dat Ford de overbrengingsverhoudingen van de transmissie niet gewijzigd heeft. Dynamiek bleef toch een belangrijk aspect, ook in de Econetic.Dat zien we ook in de prestaties, want in 10.9 seconden is de sprint naar 100 voltooid en ook de topsnelheid bleef op peil - 188 km/u.
De Ford Focus Econetic is alleen leverbaar als 5-deurs hatchback en Wagon en met het uitrustingsniveau ´Trend´. De Ford Focus Econetic Trend 5-deurs kost € 25.850,- en de Wagon-uitvoering heeft een prijskaartje van € 26.450,-. Dat is 475 euro meer dan zijn standaardbroer.
Naast de Ford Focus - het eerste Econetic-model – volgt later ook de Mondeo en nieuwe Fiesta in extra zuinige uitvoering.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review