Tijdens de vorige editie debuteerde Porsche met drie Cayennes S Transsyberia en legde daarmee beslag op de eerste, tweede en derde plaats. Voor de nieuwe rally van Moskou naar de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar worden dus drie verbeterde Cayennes ingezet. De strikte regels staan weinig aanpassingen toe ten opzichte van de gewone productieversies, maar de technici van Porsche hebben de off-road prestaties weten te verbeteren en de mogelijkheid om op hoge snelheid uitgestrekte vlaktes over te steken vergemakkelijkt.
Zo heeft het motorcarter een nieuwe, sterke beschermingsplaat en is de maximale aan- en afrijhoek vergroot door carrosseriedelen te wijzigen. Zelfs het monteren van andere 18 inch banden creëerde meer bodemvrijheid, namelijk 30 millimeter. De banden hebben versterkte wanden en kunnen dus tegen een stootje.
De luchtvering is opnieuw afgesteld en Porsche monteert nu rallyschokdempers in plaats van de standaardexemplaren. Als gevolg van deze aanpassingen is de auto stabieler op hoge snelheid in het terrein. Het innovatieve Porsche Dynamic Chassis Control is aangepast voor de zware wedstrijdomstandigheden. Ook werd het Porsche Traction Management opnieuw geprogrammeerd. Elk beetje grip is meegenomen!
Onder de motorkap zijn de wijzigingen eveneens subtiel. De Cayenne S Transsyberia heeft de standaard 4.8 V8 met 385 pk, maar is gekoppeld aan een zestrapsautomaat met een kortere eindoverbrenging.
Kou en hitte, hoge bergen, zachte modder, keiharde rotsgrond, mul zand en diepe rivieren vragen meer van de auto dan alleen het voorgenoemde. Voor doorwadingen heeft de Cayenne S Transsyberia portieren die tot ruithoogte waterdicht zijn. Daarvoor heeft het merk de bedrading verlegd. De maximale doorwadingsdiepte van de auto bedraagt een indrukwekkende 78 centimeter. De luchtinlaat zit op de motorkap en kan voorzien worden van een ‘snorkel’, waardoor de luchtinlaat op dakhoogte komt te liggen.
De Transsyberia Rally start op 11 juli en twee weken later passeren ze de finish in Ulaanbaatar.