Net als bij een aantal andere merken heeft Mercedes-Benz een pakket aan brandstofbesparende maatregelen ontwikkeld, toegepast op de C-Klasse. Niet alleen de techniek werd aangepast, ook het gewicht en de luchtweerstand werd verlaagd.
Een nieuwe voorruit, andere banden en lichtmetaal hebben het gewicht op een lager peil gezet. Ook bij de isolatie van het schutbord is er winst behaald. De carrosserie kent een geoptimaliseerde aerodynamica, dankzij het verlaagde onderstel, meer gestroomlijnde buitenspiegels en afgedichte naden rond de koplampen. De bodemplaat is vlakker gemaakt en tenslotte is de grille ook gedeeltelijk gesloten.
Aan de techniek werd vooral gesleuteld aan de motor en versnellingsbak. De zesbak kent langere overbrengingsverhoudingen en het motormanagement kreeg meer spaarzame instructies. De bestuurder wordt met een schakelindicator nog eens verder geholpen.
Het resultaat van deze maatregelen uit zich in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. De C180 Kompressor BlueEfficiency meet 1.6-liter en levert dankzij een compressor toch 156 pk. Het koppel van 230 Nm is nog eens aangenaam. Toch is het verbruik slechts 6.5 liter , een verlaging van 12%. De CO2-uitstoot is met 155 gram met 22 gram gedaald.
Zuiniger dieselen kan ook. De C200 CDI BlueEfficiency heeft een cilinderinhoud van 2.2-liter en is met 136 pk/270 Nm even krachtig als zijn standaardbroer. Het brandstofverbruik daalde natuurlijk wel, naar 5.1 liter. De CO2-uitstoot bedraagt 133 gram/km. Net als de C180 K BE is deze C goed voor een energielabel B.
Winst voor portemonnee is er ook, want de eerder genoemde vanafprijzen zijn lager dan de prijzen die hun standaardbroers kennen.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review