Doorbraak in prijs bio-ethanol - 30 cent goedkoper

Volvo heeft al enige tijd Flexifuel-motoren in haar gamma opgenomen. Deze benzinemotoren zijn daarmee geschikt om om

Volvo heeft al enige tijd Flexifuel-motoren in haar gamma opgenomen. Deze benzinemotoren zijn daarmee geschikt om om bio-ethanol (E85) te rijden. Om de kip-ei kwestie nu eindelijk te doorbreken – de Nederlandse overheid heeft nog niet echt toegehapt – slaan Tamoil en Volvo de handen ineen. De prijs van bio-ethanol gaat 30 cent omlaag en er komen 19 extra E85-tankstations bij. Ook rekent Volvo geen meerprijs meer voor haar Flexifuel-modellen.

Volvo heeft al enige tijd Flexifuel-motoren in haar gamma opgenomen. Deze benzinemotoren zijn daarmee geschikt om om bio-ethanol (E85) te rijden. Om de kip-ei kwestie nu eindelijk te doorbreken – de N
Flexifuel

Op dit moment heeft Tamoil vier tankstations in ons land waar E85 wordt aangeboden.

Zeker de landelijke adviesprijs van 1.85 euro is niet aanlokkelijk, temeer omdat rijden op E85 zo’n 20% hoger verbruik met zich meebrengt. Tamoil biedt vanaf vandaag E85 aan voor 1.55 euro, de landelijke adviesprijs van het bekende Euro95.

Er is enige huivering omtrent E85-brandstof – 15% benzine en 85% bio-ethanol- , omdat de productie invloed zou hebben op de voedselketen. Tamoil licht toe dat hun E85 van houtsnippers en suikerriet uit Zuid-Amerika wordt geproduceerd en werken hard aan de tweede generatie bio-ethanol. De ontwikkelingskosten zijn daarvoor echter hoog, dus moet er wel vraag zijn naar E85. De stap die vandaag is gezet is er een in de goede richting.

Naast Volvo hebben Ford en Saab ook modellen die op bio-ethanol kunnen rijden. Het is niet gek dat twee van deze merken Zweeds zijn. Het land stimuleert immers om op E85 te gaan rijden.