Dat Ferrari op dit circuit snel zou zijn dat lag voor de hand. Ze hebben uitgebreid getest op dit schitterende, moderne, 5.4km lange circuit dat ontworpen is door Herman Thielke. De kwalificatie gaf tijdens de drie sessies hetzelfde beeld. Mclaren, Ferrari, BMW en Williams maakten de dienst uit. BMW liet vorig seizoen al zien een aanval te willen doen op de top 3. Robert Kubica ontwikkeld zich uitstekend en hoe verrassend was het dan ook toen hij in de laatste sessie van 10 minuten de pole pakte voor Felippe Massa en Lewis Hamilton. Kimi Raikkonen moet vanaf de vierde stek laten zien dat de rode brigade de juiste pace hebben gevonden. Force Team India kwam weer niet door de eerste sessie. De afstand tot de concurrentie wordt wel steeds kleiner. Het is een kwestie van tijd dat Fisichella en Sutil toetreden tot de top 15.
De race startte met versnellingsbak problemen voor Nelson Piquet jr, de “ halve” Nederlander heeft dit seizoen nog geen geluk. Lewis Hamilton komt niet weg bij de start en Massa pakt voor Kubica de leiding. Op de brede baan zijn er legio mogelijkheden om in te halen dus zien we in het begin van de race veel actie op de baan. Hamilton wil snel terrein goed maken en duikt in de achterkant van de auto van Alonso. Een domme fout van het top talent. Raikkonen pakt na drie ronden de tweede stek af van Kubica en de verwachting dat Ferrari de snelste op de baan zou zijn lijkt uit te komen. Felippe Massa pakt een comfortabele voorsprong van bijna 4 seconden op Raikkonen. Kovalainen stelt een beetje teleur, hij komt niet verder dan de 5e stek. Hamilton rijdt achter Anthony Davidson op een 18e plek. Langzaam worden de verschillen op de baan zichtbaar. Massa leidt na 14 ronden voor Raikkonen en Kubica. We zien Williams en BMW weer stabiel in de top 10. Renault blijft en beetje hangen rond de tiende plaats. Na 17 ronden komt Kubica als eerste binnen voor zijn stop, de rest volgt de Pool die als 9e weer de baan op komt. Coulthard en Button raken elkaar tijdens een inhaal actie en het is opvallend dat de oude schot weer het gat dichtgooit terwijl het niet kan. Na 20 van de 57 ronden is iedereen binnen geweest. Button valt uit na de clash met Coulthard. Opvallend is dat Hamilton de snelheid wel heeft maar zeer moeizaam plaatsen wint. Na de stop komt hij niet verder dan de 15e stek. Fisico heeft de Brit achter zich aan maar Hamilton komt er niet echt simpel voorbij. Het Indiase team heeft toch veel snelheid in huis. Na 3 ronden vechten, gaat Hamilton de Italiaan voorbij. 19 ronden voor de vlag komen de heren binnen voor de tweede serie stops. Renault en Ferrari zijn de eersten die nieuw rubber komen halen. De verschillen in rondetijden zijn behoorlijk, 1:33 / 1:35, waardoor de onderlinge afstanden behoorlijk groot worden. We zien bij de kwalificatie met lichte auto’s dat de tijden nog geen tel uit elkaar liggen. De race met volgetankte auto’s geeft toch weer een ander beeld. Piquet, die de hele race al mechanische problemen heeft, moet uiteindelijk zijn auto in de pits parkeren. Twee van de drie races niet uitrijden is niet goed voor het team dat minimaal bij de eerste 5 zou moeten rijden. De race kabbelt rustig naar het zwart wit geblokt. Het is uiteindelijk een eenvoudige overwinning voor Ferrari die een mooie 1-2 scoren. Kubica pakt een mooie derde plaats. Hamilton scoort met een 13e stek geen punten en raakt de eerste plaats kwijt.
De stand is nu Raikkonen 19 punten, Heidfeld 16 punten en Hamilton 14 punten waardoor we over 14 dagen een spannende race krijgen in Barcelona. Hamilton zal wraak willen nemen voor de dramatische vertoning dit weekend.
Erick J. van de Wouw.