Per 1 april – nee, geen grap, zo bleek gisteren – is er BPM-differentiatie naar fijnstofuitstoot ingesteld. Dieselmotoren zonder roetfilter worden hierdoor extra belast, en auto’s met een dergelijk filter ontvangen – afhankelijk van de fijnstofuitstoot – een korting op de BPM. Bij de Mini Cooper D en Cooper D Clubman is dat 100 euro voor de handgeschakelde uitvoering en 300 euro voor de automaat-versie.
Naast deze korting profiteerden deze Britten al eerder van een groen energielabel B, (700 euro BPM-korting) dankzij hun lage brandstofverbruik van respectievelijk 3,9 en 4.1 liter/100km. De CO2-uitstoot van de handgeschakelde Mini Cooper D bedraagt 104 g/km (Clubman: 109 gr/km) en daarmee laat hij vele concurrenten achter zich. Het verbruik wordt gerealiseerd door een pakket aan brandstofbesparende maatregelen, EfficientDynamics. Zo beschikken de meeste Mini’s over een start-stop systeem, maar hebben ze allemaal regeneratie van de remenergie. Zo hoeft de dynamo minder werk te verrichten en dat scheelt net weer een paar druppels brandstof.
Zeker gezien het feit dat de Mini met de 1.6-liter dieselmotor heel behoorlijk vooruit wil. Met 110 pk en 240 Nm (overboost: 260 Nm) sprint de zuinigerd in 9.9 seconden naar 100. De Clubman doet daar met zijn 0.4 seconden langere sprint niet veel onder.
De Mini Cooper D is nu leverbaar vanaf 24.990 euro, de Clubman ‘doet’ 27.835 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review