Grand Prix Formule 1 van Australië in Melbourne

Na een lange winterpauze is dit weekend het nieuwe formule 1 seizoen begonnen. Het 5.3 km lange circuit van Albert Park

Na een lange winterpauze is dit weekend het nieuwe formule 1 seizoen begonnen. Het 5.3 km lange circuit van Albert Park in Melbourne beleefde de première. Dankzij het afschaffen van de traction control moeten de coureurs zich eindelijk weer onderscheiden op basis van hun rijderskwaliteiten. De organisatie denkt dat het spektakel hierdoor terugkeert terwijl de rijders meer crashes verwachten. Titelverdediger Kimi Raikkonen dient dit jaar vooral Lewis Hamilton van zich af te houden die zichzelf de beste kansen op de titel toedicht.

In de komende periode zullen we zien of Fernando Alonso de juiste keus heeft gemaakt door terug te keren naar Renault. Zelf ben ik benieuwd wat BMW Sauber en Force Team India gaan doen. Het Nederlands / Indiaas team heeft met Giancarlo Fisichella een ervaren rijder in dienst die in de trainingen al liet zien tegen de top 10 aan te zitten. De koning van het voorseizoen was dit jaar Ferrari die tijdens de vele test kilometers steeds in de top 3 meedraaiden. Natuurlijk zijn er nog een aantal technische veranderingen voor dit jaar, zo moet de versnellingsbak 4 races en de motoren twee races mee gaan. De cockpit is hoger geworden om de rijders nog meer bescherming te bieden. Verder hebben de teams 14 sets banden per race, zeven droog weer sets, vier natweer sets en drie sets voor het zeer slechte weer.

Mercedes en Ferrari waren samen met BMW zeer snel in de vrije trainingen dus de spanning was groot voor de kwalificatie. We zagen de auto’s zonder TC al lekker schuiven in de bochten. Kort gezegd, te vroeg op het gas is in het gras! Anders dit jaar is dat de windows van de kwalificatie voor Q1 20 minuten, Q2 15 minuten en Q3 maar 10 minuten zijn. Er wordt geen brandstof meer weggereden of getankt in Q3, men mag pas in de race weer tanken. Dit maakt de tactiek weer belangrijk. Raikkonen kwam in de eerste kwalificatie in de problemen doordat de aandrijving weg viel. Hij bereikte wel de ingang van pitsstraat maar daar stopte de mooie rode bolide. De kwalificatie is voor hem over en hij komt niet verder dan de 16e stek. Opvallend was dat onze “ Nederlander” Nelson Piquet buiten de eerste 16 viel. Ronduit een tegenvaller. In Q2 vliegt Mark Webber van de baan en veroorzaakt de eerste code rood van dit seizoen. Na een opvallende kwalificatie was het Lewis Hamilton met een tijd van 1:26.7 die voor een uitstekende Kubica en Kovalainen de pole pakte. Felippe Massa kwam niet verder dan de 5e stek achter Nick Heidfeld. De voortekenen zijn goed voor een spannende race met een Raikkonen die iets goed te maken heeft.

De start van de eerste race, met de top 10 auto’s die niet meer mochten tanken na de kwalificatie en dus lichter waren, was voor Lewis Hamilton. Kubica had een super start terwijl Fisichella een touche heeft met Piquet. Kimi Raikkonen beleeft de start van zijn leven en schuift op naar de 8e stek terwijl Felippe Massa de muur aantikt. Een chaotische start met direct een safetycar situatie. Na de herstart pakt Hamilton voor Kubica de leiding. Na twee ronden hebben we al drie uitvallers. Vettel, Webber en Davidson hebben geen prettige start van dit seizoen. Hamilton pakt na 8 ronden al een voorsprong van drie seconden op Kubica en Kovalainen. De gewenste verschillen tussen de coureurs is al zichtbaar omdat het veld behoorlijk uit elkaar geslagen is. Nelson Piquet heeft duidelijk moeite met de racepace van de Renault. De enige coureur met een Nederlands paspoort bungeld achteraan het veld. De opmars van Raikkonen valt stil achter Rubens Barrichello, de Fin wacht rustig zijn kans af. Helaas voor Force Team India vallen zowel Fisichella als Sutil uit terwijl het er zo goed uit zag dit weekend. Na 12 ronden is de grote verliezer toch Ferrari, Massa hangt achter in het veld terwijl Raikkonen nog vast zit achter Rubens op de 8e plek. BMW en Williams doen het uitstekend en rijden in de top 5. Het is goed om te zien dat de top van het veld breder is geworden. Er zijn nu zeker 5 teams die een race kunnen winnen. Na 15 ronden komt Kubica als eerste binnen, hij was dus erg licht. Het enige gevecht leveren Barrichello en Raikkonen voor de 7e stek. Massa schuift heel langzaam een paar plaatsen op en rijdt rond op de 14e stek. Verder zien we dat Alonso ook niet echt meedoet voor de prijzen en Hamilton binnen komt voor nieuw rubber. Raikkonen is na 18 ronden eindelijk Rubens voorbij en slaat direct een enorm gat. Alle teams druppelen na 20 ronden binnen en door de stops is Raikkonen al 3e na Hamilton en Kovalainen. De koele Fin rijdt een uitstekende race. Halverwege de race haalt de bejaarde Coulthard weer een stomme streek uit door de deur dicht te gooien bij een inhaal actie van Massa. De safetycar moet weer aan het werk. Duidelijk is intussen dat de Mclarens de snelste van het veld zijn, helaas voor dit team schuift het hele veld weer in elkaar. Alonso maakt gebruik van de situatie door zijn eerste en laatste stop te maken. Met nog 14 auto’s op de baan gaan we 29 ronden voor de vlag probeert Raikkonen Kovalainen te pakken en vliegt in de grindbak. Het drama voor de Italianen wordt nog groter als de auto van Massa stil valt. Snel vergeten dit weekend en volgende week in Maleisië weer proberen. Met het uitvallen van Sato is de helft van het veld al uitgevallen. We moeten drie jaar terug om een race te vinden waar zoveel uitvallers waren in de eerste race. 25 ronden voor de vlag is Mclaren heer en meester met plaats 1 en 2. Met nog 16 rondjes te gaan en 11 auto’s op de baan haalt Raikkonen een domme actie uit om de laatste plaats te verlaten. Hij gaat weer het gras in en de punten gaan aan Ferrari voorbij. Domme fout van de Fin. Timo Glock beleeft een heftige crash en de safetycar mag weer aan het werk. Jammer voor de leidende Kovalainen die Hamilton weer dichterbij ziet komen. Rubens neemt bij zijn laatste stop de hele pitcrew mee. De race is enerverend en onvoorspelbaar en als dit een voorbode is voor de rest van het seizoen dan gaan we nog 17 races genieten. De FIA heeft het bij het juiste eind gehad door de vitale computergestuurde onderdelen uit de wagens te halen. Dit is weer echt racen. Achter de safetycar moet Kovalainen nog naar binnen waardoor Hamilton de winst in zijn schoot geworpen krijgt. 10 ronden voor het einde leidt Hamilton voor Heidfeld en Rosberg. Kubica valt uit waardoor er nog 9 wagens over zijn. Rookie Sebastien Bourdais rijdt op een uitstekende 4e stek en de overstap van de Champcar naar de F1 is voor hem geen groot probleem. De Ferrari van Raikkonen houdt het voor gezien waardoor de rode brigade geen punten haalt. Alle 7 auto’s die nu nog rijden halen punten, Bourdais valt helaas ook uit. Hamilton pakt de eerste 10 punten en zet de toon voor dit seizoen. Heidfeld en Rosberg volgen hem. Alonso en Kovalainen worden 4 en 5. We hebben een super opening gezien van dit seizoen en volgende week in Maleisië gaan we hopelijk weer genieten.

Erick J. van de Wouw